364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

Blogi tammikuuta 07, 2017

Analytiikka on työväen yleishöylä

Ilmoittaudu mukaan Kilpailuetua analytiikalla -webinaariin 1.2. Klo 10. Ilmoittautumislinkki tekstin lopussa.

blogi

Analytiikka murtautuu norsunluutornistaan kaiken työväen digitaaliseen työkalupakkiin. Saumattomasti toimiva analytiikka lupaa kymmenen hyvää ja yksitoista kaunista, mutta viime kädessä muutos kohti fiksumpia toimintamalleja lähtee meistä itsestämme.

Kun kuulet sanan analytiikka, ajattelet todennäköisimmin raportointia. Perinteisesti analytiikkaa onkin hyödynnetty organisaatioiden vakiomuotoisessa raportoinnissa, ja tätä vakiomuotoista raportointia on sovellettu vakiomuotoiseen käyttöön. Suomeksi sanottuna analytiikka on siis antanut täsmävastauksia halutunlaisiin formaaleihin kysymyksiin.

Analytiikan maailma on tästä muuttunut siten, että enää ei kysytä samalla tavalla vakioituja kysymyksiä, eivätkä tätä kautta saatavat raportit ole enää kovin samanlaisia keskenään. Mukaan on muun muassa tullut datan ja analytiikkatulosten visualisointi, joka tekee kokonaisuuksien hahmottamisesta huomattavasti helpompaa. Samaan aikaan dataa kerätään yhä useammasta lähteestä

Uuden analytiikan seurauksena on tiedon demokratisoituminen. Suurten tietomassojen analysointi ja analysoinnista saatavalla tiedolla johtaminen on entistä helpompaa, perinteisten tunnuslukujen antaman informaation lisäksi. Aikaisemmin raportit olivat harvojen ja valittujen käsissä, ja niitä lukivat vain asioihin syvästi vihkiytyneet. Itsepalvelu-BI:stä on puhuttu jo vuosia, ja nykypäivän työkalut tarjoavat analytiikan kaikille hyödynnettäväksi.

Nälkä kasvaa syödessä. Nyt halutaan yhä monipuolisempaa, täsmällisempää ja tuoreempaa tietoa. Eilispäivänä tuotettu tieto alkaa olla jo vanhaa: oma paikka ja positio halutaan tietää melkeinpä reaaliaikaisesti, ja yhä enemmän huomio kääntyy tulevaisuuteen. Taaksepäin katsominen on luonnollisesti edelleen tärkeää, mutta monia toimenpiteitä katsotaan ensisijaisesti siitä näkökulmasta, että ne johtavat tulevaisuuteen.

Analytiikkaratkaisuiden käyttöönottoa ajaa myös markkinoiden paine. Ne, jotka soveltavat uusia ratkaisuita nopeimmin, saavat todennäköisimmin parhaan kilpailuedun markkinoilla. Kognitiivisten analytiikkapalveluiden nopea kehitys tuo analytiikan yhä saumattomammin tukemaan ja myös ohjaamaan päivittäistä työtämme. Esimerkkinä näistä palveluista voitaisiin mainita vaikkapa sähköposteja analysoivat toiminnot, jotka voivat etsiä muun muassa myyjien tarjouspyyntöjä. Koneoppimisen kehityksen myötä analytiikka osaa myös kysyä sellaisia kysymyksiä, joita emme itse tulisi ajatelleeksi. Näin voidaan paljastaa sellaisia poikkeamia toiminnassa, jotka muuten jäisivät kokonaan huomiotta.

O365 työympäristöpaketin analytiikkaväline MyAnalytics esimerkiksi arvioi, kuinka omaa työaikaa tulee digitaalisessa työympäristössä käytettyä päivän mittaan. MyAnalytics on loistava esimerkki siitä, kuinka analytiikka kansanomaistuu ja murtautuu tiedon norsunluutornista kaiken työväen yleishöyläksi. Syntyy väistämättä uusia oivalluksia ja uusia tapoja tehdä työtä. Meille silmiä avaava kokemus on ollut nähdä oman työviikon kulku ja tehokkuus selkeinä lukuina ja graafeina – hälyttävän paljon palavereita! Eräässä mielessä analytiikka onkin työpaikkojen aktiivisuusranneke ja unilukkari.

Aktiivisuusrannekeanalogia on kuvaava myös siinä merkityksessä, että vaikka analytiikka tarjoaa monenmuotoista hyvää ja kätevää tietoa, muutos kohti parempia ja tehokkaampia toimintamalleja lähtee kuitenkin aina loppujen lopuksi itsestä.

Terhi Mattila, Information Management Director & Veli-Pekka Kilpeläinen, Senior Consultant 

ilmoittaudu mukaan 

Kilpailuetua analytiikalla -webinaari 1.2.2017 Klo 10


Lähes jokainen organisaatio kerää dataa, mutta miten muuttaa tämä kerätty data liiketoimintahyödyksi?

 

Modernit raportointi- ja analytiikkaratkaisut kääntävät katseen menneisyyden tekemisestä tulevaisuuden ennakointiin. Webinaarissa keskitytään datan hyödyntämiseen kilpailuedun lähteenä. 

ILMOITTAUDU MUKAAN >>