364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

syyskuuta 22, 2015

Ilman mobiililaitehallintaa voit unohtaa mobiilin tuottavuusloikan!

Jatkuvasti lisääntyvien tablettien ja älypuhelinten hallinta on suomalaisissa yrityksissä vasta tuloillaan. Näin on siitäkin huolimatta, että lähes jokainen työntekijä käyttää töissä, tavalla tai toisella, mobiililaitteita. Työntekijöiden itse omistamien (BYOD) laitteiden käyttö on myös todellisuutta, halusipa yritys sitä tai ei. Myös Gartnerin vuoden 2015 strategisten trendien kärjessä komeilee Computing Everywhere.

Työasemat ovat hyvin hallussa, mutta mobiililaitteet eivät ole. Onko niin, ettei liiketoiminnassa ole oivallettu mitä mahdollisuuksia mobiliteetti oikeasti tarjoaa? Vai johtuuko kaikki tietohallinnon ja liiketoimintojen välisen vuoropuhelun puutteesta? Mene ja tiedä, mutta teknologiasta tai rahasta mobiililaitehallinta ei kiikasta! Helppoakin se on.

Mobiliteetin tuottavuusloikasta on turha haaveilla, mikäli mobiililaitteet, sovellukset ja tieto, eivät ole hallinnassa. Mobiiliriskit kasvavat ja työnteko tökkii. Kannattaisiko mobiililaitteiden käyttö tehdä hallitusti vai hallitsemattomasti kun se joka tapauksessa lisääntyy? Vastaus on itsestään selvä, ja mobiliteetin mahdollisuuksia kannattaa pohtia ennakkoluulottomasti.

 

Perusasiat haltuun

Perusasioiden pitää minimissään olla kunnossa, eli tablettien ja älypuhelinten käytön täytyy olla turvallista ja työntekijöiden pitää päästä käsiksi sovelluksiin ja tiedostoihin. Tarvitaan tieto laitteista ja käyttäjistä. Jokainen voi arvioida seuraavien kysymysten kautta ovatko edes perusasiat nyt hallussa vai hukassa:

Onko yrityksellä reaaliaikainen rekisteri kaikista käytössä olevista laitteista ja kenen käytössä ne ovat? Onko tietopääoma turvassa laitteen kadotessa ja kuinka nopeasti uusi laite tietoineen ja sovelluksineen saadaan käyttäjälle? Onko tietojärjestelmien ja tiedostojen käyttö sujuvaa mistä ja milloin vain? Saako käyttäjä tukea vikatilanteissa ja voiko käyttäjä tehdä asialle myös itse jotain?

Mobiililaitehallinnan voi laittaa kuntoon vaikkapa IBM MobileFirst Protect -järjestelmällä Enfon tuottamana palveluna. Kustannusta kertyy muutamia euroja kuukaudessa per laite. Alle kymmenellä eurolla palvelu on laajennettavissa kattamaan pääsyn yrityksen sisäverkkoihin ja SharePointiin. Nyt tieto laitteista ja käyttäjistä on yhdessä paikassa. Sovellukset ja tiedot voidaan jaella käyttäjille keskitetysti. Yritysdatakin on niin hyvin suojassa, että BYOD-laitteiden käytön kieltäminen on hätävarjelun liioittelua.

Täysverisen mobiililaitehallinnan kustannus vastaa siis noin vartin työaikaa kuukaudessa. Ja kuinka helposti se vartti hukataankaan, koska laitteet eivät pelaa? Takaan, että palveluun laitetut eurot maksavat itsensä nopeasti ja moneen kertaan takaisin! Tiedän, että IBM MobileFirst Protectin haltuunotto vie loppukäyttäjältä ehkä minuutin. Käyttäjät ja asiakkaat kiittävät.


Tuottavuusloikka kaikkien ulottuvilla

Tuottavuus paranee jo sillä, että mobiililaitehallinnan perusasiat ovat iskussa. Asiakkaalla olevan myyjän tarvitsema dokumentti ja koko sopimusarkisto ovat klikkauksen tai kosketuksen päässä. Yhteydet toimivat ilman kallista VPN-yhteyttä, ja järjestelmä tunnistaa myyjän laitteen automaattisesti eikä useita tunnistamisia tarvita. Jatkuva salasanojen syöttäminen on äärimmäisen rasittavaa, ja täysin tarpeetonta. Mobiiliriski on myös paremmin hallinnassa laitteen kadotessa.

Todellisen tuottavuusloikan ottaminen vaatii toiminnanohjaukseen ja asiakashallintajärjestelmään tehtyjen natiivien mobiilisovellusten hyödyntämistä. B-to-B yritykset eivät ole juurikaan panostaneet mobiilisovellusten kehittämiseen, vaikka helppokäyttöisiä tuotekehitysalustoja on runsaasti tarjolla. B-to-B maailma on valovuoden jäljessä kuluttajamarkkinaa mobiilisovellusten käytössä. Entä jos voisitkin tehdä matkalaskun puhelimella, matkan päällä? Ehkäpä kaivat seuraavan asiakkaan tiedot lennossa CRM:stä matkalla hänen luokse? Tai jos saisit livenäkymän liiketoimintaan suoraan mobiililaitteen ruudulle? Mitä jos voisit saada raportit mobiilisti ja muokata niitä yhtä helposti kuin vastaamalla twiittiin?


CRM-asiakashallintajärjestelmiin löytyy useita mobiilisovelluksia. ERP- ja CRM -mobiilisovelluksista olisi taatusti hyötyä esimerkiksi varastonhallinnassa, logistiikassa, valmistavassa teollisuudessa ja erityisesti palvelualoilla. Sovellusten jakelu ja asetusten määrittäminen keskitetysti hoituukin sitten mobiilihallinnan avulla.

Tietohallinnon ja liiketoimintojen kannattaa lyödä yrityksissä viisaat päänsä yhteen mobiliteetin mahdollisuuksista. Enfon ammattilaiset auttavat jokaista tekemään töitä Simpler, Smoother, Smarter!

Juha Kukka

Manager, Service Design

Enfo Oyj

Juha vastaa Enfolla myynnin edistämisen ja liiketoiminnan kehittämisen toiminnoista Pohjoismaissa. Juhalla on yli 15 vuoden kokemus it-alalta. Viimeiset yhdeksän vuotta Juha on auttanut Enfoa voittamaan merkittäviä uusia ulkoistussopimuksia ja kasvattamaan markkinaosuuttaan kilpaillussa palvelumarkkinassa.