364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.
Blogi mita pilvi on

Blogi kesäkuuta 10, 2016

Mikä pilvi on?

Nyt kun pilvestä on puhuttu jo vuosikaudet ja “kaikki ovat jo siellä”, on hyvä palata vähän ajassa taaksepäin ja katsoa, mikä se pilvi nyt sitten oikein oli.

Kun vuosituhat vaihtui, puhuttiin, kuinka kaikki menee internetiin. Koko kaupan ala oli murroksessa, kivijalkakauppojen kuolemaa ja kuluttajien täyttä siirtymistä verkkokauppaostamiseen ennustettiin. Oli WAPia, WEBiä, HTMLää ja paljon muuta. Ja kyllähän se internet on muuttanut kaupan alaa merkittävästi. Ja nyt suuri osa ostoksista tosiaan tehdään siellä. Ja jos mennään kivijalkaan, on moni tehnyt taustatutkimusta uudesta telkkaristaan tai pesukoneestaan jo ennakkoon Internetissä. Kuka viimeksi meni autoliikkeeseen ihan vaan katsomaan, mitä siellä on ja potkimaan renkaita?
Kivijalka ei ole kuitenkaan kuollut vaan siellä käydään edelleen. Ihmiset haluavat jutella, kosketella tuotteita, kokeilla vaatteita päälleen ja istua autoon ennen ostopäätöstä.

Samalla tavalla kaiken piti muuttua myös pilven myötä. Pilven piti tuoda uusi tapa ostaa IT-resursseja siten, että meidän ei enää tarvitse miettiä, onko alustassa riittävästi potkua tai missä palvelut pyörivät. Kaikki piti tulla pilvestä, siten että resursseja on rajattomasti ja ohjelmat ja alusta vain toimivat. Pilvi toki on muuttunut todella paljon viimeisen viiden vuoden aikana ja muuttuu varmasti vielä enemmän seuraavan 10 vuoden aikana. Tällä hetkellä arvioidaan että noin 20 % sovelluksista on rakennettu pilvipohjaisiksi, mutta yli 80 % uusista sovelluksista rakennetaan vain pilveen tai ainakin pilviajattelu edellä. Nämä numerot muuttuvat hitaasti, mutta varmasti kohti 100 % ajan kuluessa. Kuten internet, on myös pilvi tullut jäädäkseen.

Moni asia kuitenkin toimii edelleen “pilven” ulkopuolella. Ja toimii vielä pitkään. Samoin moni asia, joka toimii pilvessä, ei yllättäen toimikaan itsestään. Vaikka palvelimen ostaa pilvestä, jonkun pitää valvoa sitä, päivittää siellä olevia sovelluksia, asentaa tietoturvapäivityksiä, varmistaa etteivät virukset tai muut pöpöt iske ja ottaa vaikkapa varmistukset palvelimen datasta. Ja jos pilvipalvelussa pyörivän sovelluksen tarvitsee myös työasemalle tai mobiililaitteeseen, pitäisi tämäkin tavalla tai toisella jaella ja myös hallinnoida. Pilvi ei siis itsessään tee asioita autuaaksi, pilvi ei ole niin automaattinen kuin moni olettaa.

Kun taas ostetaan sovelluskokonaisuus pilvestä, sitä pitää usein kuitenkin räätälöidä itselle sopivaksi ja tiedot pitää integroida liikkumaan muiden sovellusten kanssa. Jonkun pitää siis edelleen ylläpitää ja kehittää myös sovelluksen toimintaa.

Mutta mitä se pilvi nyt sitten on?

IaaS, PaaS, SaaS, IPaaS, DaaS ja moni muu käsite yhdistetään pilveen. Pilvi tuottaa palveluita useille asiakkaille tai käyttäjille näennäisesti rajattomasta resurssivarastosta. Se on automaattisesti tai helposti provisoitavissa oleva palvelu ja sen laskutus perustuu käyttöön, usein tunti- tai kuukausipohjaisesti. Pilvi on siis viime kädessä helpompi tapa ostaa erilaisia resursseja, joita tarvitaan osana yrityksen IT-ympäristöä. Resurssi voi sitten olla palvelin, sovellusalusta, sovellus kuten CRM, sähköpostiympäristö tai jopa virtuaalinen työasema.

Miten pilveä tulisi hyödyntää?

Kuten kaikessa tuotepohjaisessa hankinnassa, tarvelähtöinen ajattelu on tärkeintä. Pilvipalveluita tutkimalla löytää varmasti paljon mielenkiintoisia palveluita, mutta tuottavatko kaikki ne aidosti omalle yritykselle ja businekselle hyötyjä ja onko hankinnat tehty siten, että niitä voidaan käyttää läpi koko yrityksen? Pilvestä saa nopeasti ja helposti pystyyn paljon erilaisia palveluita, mutta jos palveluita ja niiden elinkaarta ei ylläpidetä ja hallita aktiivisesti, niistä tulee pidemmän päälle riippakiviä. Yhdellä yksiköllä tehtävienhallinta on Trellossa, toisella Wrikessa ja joillain JIRAssa. Ja löytyyhän yrityksen DevOps-tiimiltä myös Slack käytöstä. Mutta yrityshän oli jo panostanut näihin asioihin ostamalla SharePoint onlinen ja Service-Now:n pilvestä?

Pilven hyödyntäminen tulee lähteä siis tarpeesta ja samalla tavalla kuin yritys ylläpitää ja kehittää esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmäänsä, tulisi pilvipalveluille olla tuoteomistajat tai sovellusvastaavat, jotka omistavat tuotteen käytön yrityksessä kokonaisuudessaan. Näin yksittäisestäkin pilvituotteesta saadaan enemmän irti kun sekä sen ominaisuuksia voidaan käyttää laajemmin ja vieläpä laajemmalla käyttäjäryhmällä.

Jos pilvipalveluita hallitaan kunnolla, voi niillä saada ihmeitä aikaan yrityksessä. Näennäisesti rajaton resurssivarasto antaa mahdollisuuden testata ja kehittää uusia ratkaisuja ennennäkemättömän nopeasti ja uusien ympäristöjen käyttöönotto on usein nopeaa ja vaivatonta. Otetaan näistä ominaisuuksista kaikki irti! Käytetään pilvipalveluita ja niiden mahdollisuuksia hallitusti ja varmistetaan, että pilvipalvelut sekä juttelevat keskenään että yrityksen jo käytössä olevien resurssien kanssa.

Juha Kukka

Juha Kukka
Digital Evangelist & Strategic Architect
Enfo Oyj