364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

lokakuuta 13, 2015

Ovatko uudet tekniikan trendit vain kärpäsiä?

Monet asiat ovat tällä hetkellä hyvin yleisiä puheenaiheita. Eniten kuulen niistä IT-alan edustajilta mutta myös henkilöiltä, jotka toimivat esimerkiksi tutkimuksessa ja kehityksessä, toimitusketjussa, tuotannossa ja henkilöstöhallinnossa. Kaikki mainitut toiminnot ovat omaksuneet ilmiöt nimeltä big data, esineiden internet, mobiilikäyttö ja pilvi sekä niihin liittyvät käsitteet. Ympäri maailmaa pidetään konferensseja, joissa puhujat maalaavat kuvia siitä, millaisia mahdollisuuksia nämä alueet tarjoavat. Kaikki pyrkivät olemaan niin visionäärisiä kuin mahdollista puhuessaan tulevista sovellusaloista.

Sen sijaan kukaan ei tietenkään halua tehdä sitä, mistä Ines Uusman muistetaan (kenties virheellisesti), toisin sanoen kutsua uusia tekniikan trendejä kärpäseksi, joka on pian lentänyt ohi. Monet ovat varmaan samaa mieltä tekemästäni analyysista. Sen mukaan olemme täsmälleen samassa tilanteessa kuin silloin, kun internet teki tuloaan yritysmaailmaan. Useimmat näkivät, että se olisi suuri asia ja muuttaisi liiketoimintamalleja ja tapaa, jolla viestimme toistemme kanssa. Harvat kuitenkin tiesivät, millaisia todellisia soveltamisalueita siitä syntyisi. Monet lähtivät koettamaan onneaan tielle, joka osoittautui umpikujaksi ja johti yrityksen tuhoon.


Boo.com lienee tunnetuin esimerkki, joka on usein saanut toimia puhjennutta IT-kuplaa edustavana tapauksena. Siinä jouduttiin toteamaan, että vauhti, jolla uusi tekniikka vakiintuisi ja pääsy ja nopeus kehittyisivät, oli reilusti yliarvioitu. Toinen voimakkaasti vaikuttanut tekijä oli luultavasti prosessien kypsyminen etämyynnin vakiorutiineissa, kuten logistiikassa ja palautusten käsittelyssä. Uusi tekniikka ja uudet viestintäkanavat vakiintuivat ilman, että onnistuttiin riittävän  nopeasti sopeuttamaan ja kasvattamaan sisäisiä prosesseja. Tämä vaikutti kaikkeen: asiakastyytyväisyyteen, tavaramerkkiin, kassavirtaan ja tulokseen.


Ketkä sitten selviytyivät ja pystyivät hyödyntämään uutta tekniikkaa taloudelliseen nousuun? Ne, joiden sisäiset prosessit olivat kunnossa; tällöin internetistä tuli lisäkanava, jolla voitiin viestiä ympäristön kanssa ja luoda kauppoja. Hyvä esimerkki ovat postimyyntiliikkeet, joilla oli ollut etämyyntiä jo kauan. Niille sähköisestä kaupankäynnistä tuli vain lisäkanava, jonka avulla asiakkaat pystyivät ostamaan yrityksen tuotteita.


Olen vakuuttunut siitä, että sama koskee esineiden internetiä, mobiilikäyttöä ja muita tekniikan suuntauksia. Ne, jotka hallitsevat sisäiset prosessinsa, pystyvät hyötymään myös uudesta tekniikasta esimerkiksi prosesseina. 

He voivat itse toimia sen tietomäärän pohjalta, joka syntyy yrityksen tuotteista ja asiakkaista sekä median kautta.


Toinen vakaa käsitykseni on, että innovatiivisuuden ja luovuuden mahdollistamiseksi tarvitaan rakennetta siihen, mitä voidaan standardoida. Ulkoisen viestinnän lisääntyessä ja tietomäärän kasvaessa valtavasti tämä on yhä tärkeämpää, jottei organisaatio hukkuisi arvoa tuottamattomaan hallinnolliseen työhön ja joutuisi keksimään prosessja uudestaan.


Ehdotan, että keskitytään liiketoimintaprosessien optimointiin automatisoimalla, mittaamalla ja parantamalla jatkuvasti, jotta ollaan valmiita hyötymään tulevasta tekniikan kehityksestä. Tämä merkitsee käytännössä sitä, että yritys on hyvin varustautunut riippumatta tekniikan kehityksen suunnasta ja vallitsevista soveltamisaloista.



John Torgersson, prosessi-innovaation liiketoiminta-alueen johtaja.