364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

kesäkuuta 11, 2015

Enfon blogi: Onko hybridisi oikeasti hanskassa?

It-ympäristöt muuttuvat yrityksissä kiihtyvää tahtia hybrideiksi, kun sovelluksia ja kapasiteettia tuotetaan globaalista sekä yksityisestä pilvestä ja omista konesaleista. Pilvestä ostetaan muun muassa viestinnän ja asiakashallinnan ratkaisuja, laskentatehoa sekä levypintaa.

Pilvimarkkinoiden on arvioitu kasvavan lähivuosina noin 80 miljardiin euroon, ja Suomessakin jo yli puolet yrityksistä ostaa pilvipalveluita. Pilven tehokas hyödyntäminen edellyttää kuitenkin kokemusta ja osaamista.

Kiire on lisääntynyt. Tietohallinnon pitää palvella liiketoimintayksiköitä yhä nopeammin, sillä tarve uudelle sovellukselle tai kehitysympäristölle tarvittavalle kapasiteetille voi syntyä hetkessä. Ostaako pilvestä vai tuottaako omasta salista?

Pilvestä haetaan säästöjä ja joustoja, mutta vaihtoehtoja on kivikovan kilpailun myötä valtavasti tarjolla. Yhä useampi pohtii, ja syystäkin: Onko tukipalveluita saatavissa järjestelmien kaatuessa ja soveltuuko valittu pilvipalvelu parhaalla tavalla liiketoiminnan tarpeisiin? Onko hinnoittelu läpinäkyvää ja sujuuko palvelun käyttöönotto vaivattomasti? Miten ostetut palvelut integroituvat olemassa olevaan it-arkkitehtuuriin?

Liiketoiminnan tarpeet voivat muuttua yrityksissä nopeasti. Euroja ei haluta sitoa arvokkaisiin laitteisiin, eikä teknologiatoimittajista haluta olla liian riippuvaisia. Liiketoiminnan jatkuvuudesta ei tingitä, ja it-palvelutaloilta edellytetään nopeutta, avoimuutta sekä joustavuutta.

Jatkuvasti kehittyvässä ja muuttuvassa ekosysteemissä on kyettävä valitsemaan paras teknologia ja kumppanit sekä hyödyntämään terävintä osaamista. Yrityksissä tarvitaan nyt kipeästi toimittajista riippumattomia konsultteja kertomaan, mitä pilvestä kannattaa oikeasti ostaa ja mihin käyttötarkoitukseen. Pilviympäristöt pitää saada toimimaan osana asiakkaiden nyky-ympäristöjä.

Asiakkaan kannalta paras kokonaisuus voi koostua palveluista, joista osa tuotetaan palveluntarjoajan ekotehokkaasta ja pilvioptimoidusta konesalista, osa julkisesta pilvestä ja osa asiakkaan ’on-premise’ eli omasta ympäristöstä.


Globaalisti operoivat teollisuusyritykset ostavat kasvavassa määrin viestintäratkaisuja ja asiakashallinnan järjestelmiä globaalista pilvestä. Yksityisestä pilvestä tai omasta konesalista pyöritetään toiminnanohjausta ja muita kriittisen tärkeitä tietojärjestelmiä. Liiketoiminnan jatkuvuus pitää varmistaa ja data halutaan pitää turvassa Suomessa sijaitsevissa konesaleissa.

Finanssi- ja rahoitusalan sekä julkisen sektorin organisaatiot voivat toimia samalla mallilla, kuten myös monien muiden toimialojen yritykset. Ohjelmistokehittäjät voivat ostaa kehitysympäristön globaalista pilvestä ja pitää tuotannon omassa tai palveluntarjoajan konesalissa. Mahdollisuuksia on huimasti.

Oleellista on, että asiakkaat voivat hyödyntää tuotantotavasta riippumatta joustavasti ja turvallisesti tarvitsemiaan sovelluksia sekä kapasiteettia. Data on turvattava, ja koko it-palveluketjun pitää olla tukipalveluineen hallinnassa myös globaalien pilvipalveluiden, kuten Azuren ja Amazonin, osalta.

Globaalit pelurit eivät tukipalveluita juuri tarjoa varsinkaan pienille ja keskikokoisille yrityksille.

Nyt tarvitaan orkestrointia ja keskenään keskustelevia tietojärjestelmiä, eli tehokkaasti ja saumattomasti toimivia kokonaisuuksia. Me hyödynnämme Enfon palvelutuotannossa avoimen arkkitehtuurin IBM Cloud Orchestrator -pilvialustaratkaisua, jossa voidaan käyttää eri virtuaalialustoja.

Asiakas voi valita muutamalla klikkauksella yrityksen palvelunohjauksen läpikäyneen tuotantovalmiin palvelimen, joka on valmiiksi liitetty tietoturvallisesti osaksi asiakkaan nykyisiä verkkoja. Varmistukset, valvonta ja virustorjunta sekä palveluiden käytettävyys hoituvat palveluna.

Laatu paranee ja kapasiteettia saadaan nopeammin käyttöön. Manuaalisten työvaiheiden minimointi ja hallinnan automatisointi minimoivat virheet. Rahaa ja aikaa säästyy todellista lisäarvoa tuottavaan kehitystyöhön, kuten tiedon jalostamiseen.

Otetaan hybridistä kaikki irti! Yksin siinä ei onnistu kukaan.

 

Juha Kukka, Manager, Service Design, Enfo

Juha vastaa Enfon Pre-Sales ja Solution Design toiminnoista Pohjoismaissa. Juhalla on yli 15 vuoden kokemus it-alalta. Hän on toiminut viimeiset kahdeksan vuotta Enfolla kasvattamassa yhtiön merkittävästi kasvanutta markkinaosuutta.