364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

Uutinen elokuuta 27, 2015

Enfon uusi IT-palvelut ja ulkoistukset-liiketoiminta-alueen johtaja Samuli Savo esittäytyy Tietoviikossa

Tietoviikko 26.8.2015

Paikallisuus, keskittyminen keskisuuriin asiakkaisiin ja entistä tiukempi ekosysteemiajattelu – näillä eväillä Enfolla on mahdollisuus menestyä tiukassakin kilpailutilanteessa, uskoo Samuli Savo.

Savo aloitti elokuun alussa työt Enfon IT-palvelut ja ulkoistukset-liiketoiminta-alueen johtajana. Hänen työmaansa on it-palvelutalon suurin bisnesalue, jonka palkkalistoilla on lähes 400 työntekijää neljällä paikkakunnalla Suomessa ja Ruotsissa. Savo on myös Enfo-konsernin johtoryhmän jäsen.

Hänen mukaansa niin it-ostaminen kuin kilpailijakenttäkin ovat murroksessa. Enfon ase intialaisia it-ulkoistusjättejä vastaan on panostaminen paikallisuuteen.

”Suomessa meillä on toimipisteet Kuopiossa ja pääkaupunkiseudulla, Ruotsissa Karlskronassa, Göteborgissa ja Tukholmassa. Asiakkaamme haluavat palvelua omalla kielellään, ja toiminnan paikallisuus vaikuttaa myös kustannusrakenteeseen”, Savo muistuttaa.

Hänen mielestään yhtiön kannattaa kaukoulkoistusten sijasta panostaa palvelujen automatisointiin.

“Enfo ei tähtää offshore-ihmeeksi. Meidän pitää toki olla kustannustehokkaita mutta erityisesti meidän täytyy keskittyä ymmärtämään asiakkaan liiketoiminnan tarpeita paremmin kuin muut” hän sanoo.

Digitalisaation edetessä myös yritysten suhde it-ulkoistuskumppaniin muuttuu.

”Teknologia on siirtynyt liiketoiminnan keskiöön. Enfon pitää seurata tarkkaan, ovatko asiakkaat riittävän rohkeita kyseenalaistamaan vanhoja toimintatapojaan. Toisaalta pitää varoa, ettemme hämmennä asiakasta entisestään”, Savo miettii.

Tiukemmin ekosysteemeihin

Enfon linjana on myös keskittyä keskikokoisiin asiakkaisiin, se ei tähtää isojen yritysten ulkoistuskumppaniksi.

”Meillä on nyt 800 työntekijää. Olemme uskottavan kokoinen yhtiö mutta meillä on silti ketterä ja joustava rakenne”, Savo kiittää.

Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 145 miljoonaa, ja siitä vajaa puolet tuli it-palvelubisneksestä. Savon mielestä yhtiön kannattaa nyt miettiä tarkkaan palveluvalikoimaansa.

”Mieluummin nopeaa kasvua jollain alueella, kuin laaja mutta ohut tarjoama”, hän linjaa.

Savon mukaan aika moni it-palvelutalo pyrkii vieläkin rakentamaan täyttä portfoliota.

”Itse en oikein usko siihen. Jatkossa me Enfossa palvelemme asiakasta niissä asioissa, joissa me olemme hyviä – kenties parhaita. Meidän on syytä harkita, mitä palveluja tuotamme itse ja mitä hankimme kumppaneilta”, hän pohtii.

Hän vannoo myös tiukkojen ekosysteemien nimeen.

”Jatkossa Enfo menee ehkä aiempaa tiukemmin tiettyihin leireihin”, hän uskoo.

Tähän asti Enfo on tarjonnut varsin laajan valikoiman erilaisia ulkoistuspalveluita. Suomessa se on ollut leimallisesti infratalo, Ruotsissa sovellustalo. Savon mukaan Suomessakin suunta on kohti sovelluksia ja bisnesprosesseja, joita asiakkaat haluavat ostaa pilvipalveluna.

Konsultin rooli jäi

Savo siirtyi Enfolle Gartnerilta. Hän valitsi tietoisesti työpaikakseen yrityksen, jonka pääkonttori on Suomessa.

”Sparrasin konsultin roolissa monia yrityksiä. On hauska päästä kokeilemaan käytännössä, toimivatko antamani ohjeet”, hän tunnustaa.

Savo on innoissaan uudesta roolistaan: ”Nyt on uusi firma ja hirmuinen määrä mahdollisuuksia. Enfolla on monia asioita hyvin, ja toisaalta asioita, jotka vaativat tekemistä, mutta mikään ei tunnu mahdottomalta.”