Lehdistötiedote elokuuta 31, 2016

IT-POMO: "DIGIOSAAMINEN ON SAATAVA NOUSUUN SUOMESSA"

Koodaus on osa peruskoululaisten opetusohjelmaa, digitalisaatio muuttaa yritysten ansaintamalleja ja jopa yksityishenkilöiden it-taitojen taso vaikuttaa heidän arkensa sujuvuuteen. Tässä muutamia ilmiöitä, jotka kuvaavat sitä, miten laajasti digitalisaatio vaikuttaa yhteiskuntaan.

Suomella on maailman parhaat edellytykset hyötyä syvenevästä digitalisoitumisesta, mutta digitalisuuden hyödyntämisessa maa jää viidennelle sijalle*.

”Ennakkoluulottomuutta meillä on, mutta rohkeutta aitoihin muutoksiin ei tunnu löytyvän. Tämä on myös sukupolvikysymys”, Enfon tietohallintojohtaja Pete Nieminen herättelee.

”Suomalaiset lapset ovat aloittaneet juuri ensimmäisen lukuvuotensa sellaisen opetussuunnitelman parissa, joka sisältää muun muassa koodauksen opettelua. Tämä on konkreettinen esimerkki siitä, mihin suuntaan olemme menossa ja millaisia taitoja meiltä vaaditaan jo nuoresta lähtien. Digiosaamisemme ja -ymmärryksemme on saatava nousuun”, Nieminen jatkaa.

It- ja liiketoimintaratkaisuja tarjoavan Enfon tavoitteena on tehdä digitalisaation ymmärtämisestä mahdollisimman helppoa. Vastalanseerattu tietopankki thedigitaldimension.com tarjoaa ajatusmalleja ja konkreettisia vinkkejä kaikille digitalisaation hyödyntämisestä ja johtamisesta kiinnostuneille.

”Idea tällaisen tietopankin perustamiseen nousi keskustelusta erään yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Hän myönsi, ettei tiedä, mitä digitalisaatio tarkalleen ottaen tarkoittaa ja pitää sisällään. Ilmiön selittämiselle on siis kysyntää. Digitalisaatio on kuitenkin asia, joka vaikuttaa meihin kaikkiin – niin ihmisiin kuin yritysten liiketoimintaan”, Nieminen kertoo.

Mitä jokaisen suomalaisen pitäisi tietää digitalisaatiosta?

• Digitalisaatio ei ole uhka vaan työkalu, jolla kehitetään hyvinvointivaltiotamme eteenpäin. Sen avulla pystymme sekä taklaamaan kestävyysvajeen että rakentamaan uusia palveluita ja tuotteita, jotka luovat työtä ja tulovirtoja Suomeen.
  • Suomalaisten korkea koulutustaso, positiivinen suhtautuminen teknologiaan sekä digitalisaation mahdollistama ideoiden leviämisen nopeus tarjoavat kansainvälisesti mahtavan kilpailuedun.

Mitä kaikkien yritysten pitäisi tietää digitalisaatiosta?

• Digitalisaatio suosii rohkeita yrityksiä. Onnistumista on usein hankala ennustaa etukäteen, mutta tämä kuuluu nykyaikaiseen liiketoimintaan. Uudenlaiset toimijat saattavat tulla markkinoille nopeasti ja ravistella koko markkinaa. Tällaisessa tilanteessa kannattaa testata ennakkoluulottomasti erilaisia ideoita ja tapoja toimia.
  • Jos jokin digitaalinen ratkaisu ei vaikuta toimivalta oman liiketoiminnan tarpeisiin, on parempi kokeilla jotain muuta. Tärkeintä on tehdä jotain, eikä tyytyä katsomaan sivusta.

Pete Nieminen, tietohallintojohtaja, Enfo, p. 050 463 6969, pete.nieminen@enfo.fi
Kristiina Salo, markkinointipäällikkö, Enfo, p. 050 444 7499, kristiina.salo@enfo.fi

thedigitaldimension.com
thedigitaldimension.com sisältää tietoa digitalisaatiosta muun muassa erilaisten tekstien, podcastien ja videoiden muodossa. Sivusto toimii kätevänä digitalisaation tietopankkina, jota päivitetään säännöllisesti. Sivuston englanninkielisiä sisältöjä on toteutettu eri toimijoiden kanssa sekä Enfon henkilöstön toimesta.

Enfo luo innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseen, uudistamiseen ja parantamiseen. Hyödynnämme liiketoiminnan tuntemusta, teknistä asiantuntemusta ja parhaita käytäntöjä tietovirran jalostamisessa ja tietoteknisten ratkaisujen kehittämisessä asiakkaillemme, jotta he voivat toimia aloitteellisesti digitaalisessa liiketoiminnassa ja tuottaa tulosta ja elämyksiä omille asiakkailleen. Enfon liikevaihto on 140 miljoonaa euroa (2015) ja yrityksessä työskentelee noin 1 000 erikoisasiantuntijaa Suomessa ja Ruotsissa. Lisätietoja osoitteessa enfo.fi.