Lehdistötiedote marraskuuta 10, 2016

Enfo osti ruotsalaisen e-manin ja valtaa tilaa IT-integraatiomarkkinoilla

IT-alan yhdelle nopeimmin kasvavista alueista on syntymässä uusi johtava pohjoismainen peluri. Ruotsalaisesta e-manistä tulee osa Enfoa yrityskaupan myötä. e-manin runsaat 130 työntekijää ja yli 10 miljoonan euron liikevaihto siirtyvät Enfoon.

Yritykset ovat järjestelmäintegraation alalla kutakuinkin samankokoisia. Sekä Enfo että e-man ovat kasvaneet vauhdilla kohti vahvaa markkina-asemaa viimeisten kymmenen vuoden aikana. Enfolla on selkeästi laajempi tarjooma muissa IT-palveluissa ja se on noin kymmenen kertaa e-mania suurempi. e-man on puolestaan panostanut voimakkaammin omaan tuotekehitykseen ja joustavan integraatioalustaratkaisun kehittämiseen.

Enfon kehitysjohtaja Samuli Savo laskee, että integraatiopuoli tulee tuottamaan Enfolle 25 miljoonaa euroa liikevaihtoa jo ensi vuonna.

”Kasvamme yhdessä huomattavasti nopeammin kuin erillään. Tämä kauppa on hyvä asia meille molemmille. Yhdistetystä integraatiotarjoomastamme tulee erittäin vahva ja uskomme olevamme mielenkiintoinen ja kilpailukykyinen toimittaja kaikista isoimmillekin pohjoismaisille asiakkaille. Samalla laajennamme Enfon liiketoimintaa ja vahvistamme asemaamme johtavana digitaalisten ratkaisujen toteuttajana”, Savo summaa.

e-manilla on asiakkaita kaikissa Pohjoismaissa ja Ruotsin toimipisteiden lisäksi sillä on toimipisteet Chennaissa Intiassa ja Cebussa Filippiineillä. e-manin nykyinen tietohallintojohtaja Jonas Edlund, hallituksen jäsen Andreas Wallberg ja nykyinen toimitusjohtaja Hans Sollerman perustivat yrityksen vuonna 2000 Örebrossa.

”Olemme vuosien varrella saaneet useita ostotarjouksia, mutta juuri tämä tuntui oikealta teknisesti, taloudellisesti ja tunnetasolla. Teknologiamme täydentävät toisiaan, kummallakin on terve yrityskulttuuri, jossa henkilöstö on keskiössä, ja asiakkaamme edustavat eri markkinasegmenttejä”, Sollerman kertoo.

”Nyt meidän täytyy keskittää kaikki resurssimme yhteistyökumppaneidemme, tarjoomamme ja strategisen toiminnan kehittämiseen. Markkinalla on meneillään suunnanmuutos, jossa hinnat putoavat vauhdilla. Jos jokin maksaa asiakkaalle tänään 3 000 euroa, sen saattaa huomenna saada muutamilla senteillä. Haasteena on pystyä kehittämään liiketoimintamalleja ja palveluita samassa tahdissa muutoksen kanssa. Me emme voi jäädä kehityksen jalkoihin, kuten musiikkialalle on käynyt Spotifyn tai takseille Uberin tai majoitusalalle Airbnb:n myötä, vaan meidän täytyy johtaa kehitystä ja olla valmiina valtaamaan uusia alueita ja markkinoita”, Sollerman kiteyttää.

Yrityskaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Lisätietoa:

Samuli Savo, kehitysjohtaja, Enfo, p. 050 387 0331, samuli.savo@enfo.fi

Hans Sollerman, toimitusjohtaja, e-man, p. +46 730 60 25 00, hans.sollerman@e-man.se

Enfo luo innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseen, uudistamiseen ja parantamiseen. Hyödynnämme liiketoiminnan tuntemusta, teknistä asiantuntemusta ja parhaita käytäntöjä tietovirran jalostamisessa ja tietoteknisten ratkaisujen kehittämisessä asiakkaillemme, jotta he voivat toimia aloitteellisesti digitaalisessa liiketoiminnassa ja tuottaa tulosta ja elämyksiä omille asiakkailleen. Enfon liikevaihto on 140 miljoonaa euroa (2015) ja yrityksessä työskentelee noin 1 000 erikoisasiantuntijaa Suomessa ja Ruotsissa.

e-man
e-man Oy on integraatioon erikoistunut yritys, jonka erikoisosaamisalueita ovat kehitystyö ja järjestelmäarkkitehtuuri. Kehitämme yrityksille räätälöityjä ratkaisuja, jotka tuovat asiakkaillemme kilpailuetua ja kasvattavat liikevaihtoa. Tarjoomamme muodostuu järjestelmäintegraatiosta, integraation ylläpidosta, asiakastuesta ja järjestelmäkehityksestä. 16 toimintavuoden aikana e-man on kasvanut kaksi henkilöä työllistävästä yrityksestä 100 henkilön kokoiseksi. e-man perustettiin Örebrossa, mutta nykyään toimistoja on myös Västeråsissa, Göteborgissa ja Tukholmassa.

IT-integraatiosta

IT-integraatio eli järjestelmäintegraatio on informaatioteknologian konsepti, joka tarkoittaa useiden erilaisten IT-järjestelmien yhdistämistä siten, että ne toimivat yhdessä. Integraation yhteydessä tyypillisesti kehitetään sovellus, joka toimii eri järjestelmien rajapinnassa mahdollistaen automaattisen tiedonsiirron järjestelmästä toiseen. Digitaalisten palveluiden rakentamisessa taustalla olevat integraatioratkaisut ovat välttämättömiä, mutta usein monimutkaisia toteuttaa. Siksi integraatio-osaamisen markkinakysyntä kasvaa voimakkaasti.