364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

Etteplantop

Case

Kansainvälistyvä Etteplan skaalaa palvelunsa Enfon kanssa

Enfo on kulkenut kasvavan Etteplanin rinnalla jo vuodesta 2005. Etteplan arvostaa Enfon kykyä skaalata perustietotekniikan palvelut kasvun mukana sekä Enfon tarjoamaa mahdollisuutta palvella henkilökunta tietoteknisissä asioissa aina omalla äidinkielellä.

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

Enfo on meille vahva kumppani, joka paitsi hoitaa perusasiat erinomaisesti, on myös kyvykäs tukemaan meitä automaatio- ja integraatioratkaisujen kehittämisessä. 

Marko Mälkiä, tietohallintojohtaja, Etteplan

- Tavoitteenamme on kasvaa noin 15% vuosivauhtia. Suunnittelualan asiantuntijayrityksenä liikevaihdon kasvu on lähes suoraan suhteessa tarvittavien asiantuntijoiden määrään, ja sitä kautta tietojärjestelmien käyttäjäkuntaan. Ilman kumppanuutta Enfon kanssa palveluiden skaalaaminen tarpeen mukaan olisi haastavaa, puhumattakaan saman palvelutason katkeamattomasta tarjoamisesta ympäri maailman, avaa Etteplanin tietohallintojohtaja Marko Mälkiä.

Integroinnissa nopeus on valttia

Osa Etteplanin kasvusta mahdollistuu yritysostoin. Ostetun yrityksen asiantuntijat halutaan integroida mahdollisimman pian osaksi Etteplan-perhettä.

- Meille on ensiarvoisen tärkeää, että uusilla etteplanilaisilla on heti pääsy muun muassa intranetiin ja täydellinen sähköpostien toimivuus ensimmäisestä päivästä asti. Emme halua menettää muruakaan sähköpostien historiatiedosta. Enfo on hoitanut nämä tilanteet esimerkillisesti, kelloon katsomatta, Mälkiä jatkaa.

Enfo ja Etteplan ovatkin vuosien yhteistyön aikana hioneet selkeän toimintamallin siihen, miten ostettavien yhtiöiden perustietotekniikka otetaan haltuun nopeastikin.

Suomessa suomeksi ja Ruotsissa ruotsiksi

Etteplanin noin 2 500 hengen henkilöstöstä noin 76% käyttää suoraan Enfon tarjoamia perustietotekniikan palveluita, kuten sähköpostia ja Service Deskiä. Mälkiän mukaan Etteplanille eräs keskeinen liiketoiminnasta nouseva vaatimus on tietotekniikkaan liittyvän palvelun saatavuus omalla äidinkielellä.

- Henkilöstöstämme suurin osa puhuu äidinkielenään suomea tai ruotsia. Enfo tarjoaa omakieliset palvelut heille suoraan Nordic-palvelukonseptinsa avulla. Muissa maissa ensisijaisen palvelun tarjoaa paikallinen IT-tiimi ja Enfo tukee heitä omassa työssään. Näin lupauksemme säilyy kaikissa maissa, joissa meillä on henkilökuntaa.

Nordic-palvelukonseptissa Enfo tarjoaa asiakkaille täyden palveluvalmiuden Suomessa ja Ruotsissa.

- Palveluhallinta toimii hyvin ja asiakaskokemus on hyvää, kun meillä on Service Managerit molemmissa maissa. Palvelukokonaisuutta kehitetään tiiviissä yhteistyössä maiden välillä, kertoo Enfon Account Director Rami Virta.

Etteplanilla ollaan Enfon toimintaan tyytyväisiä.

- Enfolaiset ovat hyvin sitoutuneita työhönsä ja heillä on korkea asiantuntemus. Tämä näkyy vuosittaisissa tyytyväisyystutkimuksissa, joissa henkilöstömme antaa poikkeuksetta perustietotekniikan osalta erittäin korkeat arvosanat. Enfo on meille vahva kumppani, joka paitsi hoitaa perusasiat erinomaisesti, on myös kyvykäs tukemaan meitä automaatio- ja integraatioratkaisujen kehittämisessä, Mälkiä päättää.

Marko Malkia 

Marko Mälkiän kolme vinkkiä perustietotekniikan ulkoistamista harkitseville

1. Kansainvälinen ja kasvava yritys sykkii 24/7. Täyden palveluvalmiuden ylläpitäminen omin voimin voi olla hankalaa. Hyvä kumppani takaa palveluiden saatavuuden.

2. Ulkoistaminen kannattaa vain niissä asioissa, joissa sinulla on selkeä kuva siitä, mitä tarvitset. Kumppanin kanssa asioiden tekeminen on helppoa silloin, kun kaikki tietävät suunnan, jonne ollaan menossa ja ovat siitä samaa mieltä.

3. Kysy itseltäsi, pystytkö rekrytoimaan parhaita tai riittävän määrän hyviä kykyjä omiin riveihisi? Ellet, kannattaa harkita palvelun ulkoistamista sellaiselle taholle, jolle perustietotekniikan ratkaisut ovat ydinliiketoimintaa.

Perustietotekniikan ulkoistamisen hyödyt

  • IT-palvelut ja järjestelmät skaalautuvat yrityksen kasvun mukana
  • Hiottujen prosessien myötä integroitavien yritysten henkilökunta saadaan nopeastikin osaksi ostavan yrityksen tiedonvälitystä ja IT-järjestelmiä
  • Tarvittavat työt tehdään kelloon katsomatta
  • Kuhunkin tehtävään käytettävissä aina parhaat osaajat
  • Muruakaan esimerkiksi sähköpostin historiatiedosta ei menetetä
  • Kasvuyrityksen ei tarvitse käyttää aikaa perusratkaisujen pyörittämiseen
  • Nordic-palvelukonseptin avulla Suomessa ja Ruotsissa täysi palveluvalmius ja yhteinen palvelukehittäminen

Etteplan on teollisten laitteistojen suunnitteluun ja teknisen dokumentoinnin ratkaisuihin ja palveluihin erikoistunut asiantuntijayritys. Etteplanin suunnitteluosaaminen ja palvelutuotteet kattavat asiakkaan tuotteiden elinkaaren kaikki vaiheet. Vuonna 2015 Etteplanin liikevaihto oli 141,1 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on tällä hetkellä lähes 2 100 asiantuntijaa Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa, Kiinassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. www.etteplan.com