Minulle, analytiikan ammattilaiselle, digitalisaation olemus on ilmeinen. Se on data. Digitalisaatio liittyy hyvin läheisesti olemassa olevan viestinnän liittämistä dataan tai täysin uuden viestinnän luomista, joka generoi dataa. Usein tämä sisältää täysin uutta tietoa, johon meillä ei ole ollut pääsyä aikaisemmin. Uuden tiedon arvo realisoituu, kun pystymme hyödyntämään tietoa konkreettisesti. Tässä asiassa osaamisalueemme Data & Analytics on parhaimmillaan.
Data on siis jälleen kuuma aihe. Monille meistä opetettiin jo kauan sitten, että todellinen arvo liiketoiminnalle on informaatiossa, ei datassa. Tämä ajattelutapa on kuitenkin kyseenalaistettu ja itse näen että siihen on kaksi suurta syytä:
- Nykypäivän kasvava tarve nopeudelle
- Oma roolimme inhimillisenä tekijänä tulkita dataa ja tekemällä siihen perustuvia toimenpiteitä
Lisäksi nykyisin ei tarvitse enää olettaa, että ihmisten olisi tehtävä kaikki dataan liittyvä tulkinta, päätökset ja toimenpiteet. Kyvykkyytemme rakentaa ratkaisuja ennustavan analytiikan avulla (tulevaisuudessa myös ennusteiden visualisointi) paranee hetki hetkeltä.
Tulemme jatkuvasti paremmiksi opettamaan koneita päätöksentekoon datan avulla. Näissä tapauksissa ihmistä ei enää tarvita ja silloin juuri nopeus korostuu. Tämä antaa meille mahdollisuuden hoitaa monimutkaisimmat tulkinnat ja antaa koneiden hoitaa toistuvia ja ennakoitavissa olevia tehtäviä.
Elämme mielenkiintoisia aikoja, ja monet meistä pohtivat datan mahdollisuuksia. Odotan innolla monia mielenkiintoisia keskusteluja dataan perustuvien innovaatioiden alueella:
- Miten tunnemme ja ymmärrämme asiakkaitamme paremmin?
- Miten voimme paremmin ymmärtää, miten tuotteitamme käytetään
- Miten voimme luoda kokonaan uusia tuotteita tai palveluita, perustuen dataan?
Koska, jos me emme tee sitä, niin kilpailijamme tekevät.
Johan Ripgården, VP Advisory, Enfo Data & Analytics