364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.
Group of people

Blogi elokuuta 24, 2017

Kuinka tutustua parhaseen ystävääsi?

Asiakas on se, joka kertoo yritykselle toiminnallaan mikä toimii ja mikä ei, mikä luo arvoa ja mitä pitää vielä kehittää. Asiakas mahdollistaa liiketoimintamme jatkuvuuden, siksi asiakas on yrityksen paras ystävä.

Kuten viimeksi kirjoitin, asiakas on se, joka kertoo yritykselle toiminnallaan mikä toimii ja mikä ei, mikä luo arvoa ja mitä pitää vielä kehittää. Asiakas mahdollistaa liiketoimintamme jatkuvuuden, siksi asiakas on yrityksen paras ystävä.

Monessa yrityksessä kehitetään, markkinoidaan ja myydään omaa tarjoamaa niin kovalla vauhdilla, että on unohtunut kysyä parhaan ystävän mielipidettä asiaan. Toki on positiivista, että yrityksissä on vauhti päällä, mutta mikäli pohjatyöt tehdään huolellisemmin, ovat tuloksetkin huomattavasti parempia.

Miten tutustua asiakkaaseesi? Yhteisiä vuosia voi olla takana jo useampiakin, joten yrityksesi varmasti tietää asiakkaasta asian jos toisenkin – tieto on vain jäänyt piiloon lukuisiin eri tietokantoihin. Tämä piilevä, mutta erittäin arvokas tieto pitää kyetä valjastamaan hyötykäyttöön analytiikan keinoin. Yrityksen sisäisten tietolähteiden lisäksi nykypäivänä on mahdollista hyödyntää lukuisia yrityksesi ulkopuolisia tietolähteitä asiakkaasi parempaan tuntemiseen.

Asiakkaaseen tutustumisessa kannattaa seurata tuottamaasi arvoa:

  • Valitse liiketoimintasi kannalta tärkein (esimerkiksi eniten liikevaihtoa tuova) tuotteesi/ palvelusi  
  • Tarkastele tätä tuotetta/palvelua ostavia asiakkaita ja tunnista asiakasryhmälle yhteisiä ominaisuuksia
    • Mitä arvoa asiakkaasi saa tuotteesta ja vaihteleeko luotu arvo asiakkaiden kesken
    • Millaisia yhteisiä ominaisuuksia asiakkaillasi on: kauanko asiakkuudet ovat kestäneet, demografiset tekijät, arvot ja psykologiset tekijät
  • Tunnista asiakkaista yhteisiä tekijöitä ja ryhmittele asiakkaasi tekijöiden perusteella ryhmiksi
  • Palvele asiakasryhmiäsi heidän tarpeidensa mukaan

Tiedätkö mitä, miten ja ennen kaikkea miksi asiakkaasi ostaa juuri sinulta? Mikäli et hallitse monopolia, niin sinun tulisi tunnistaa tämä (parhaassa tapauksessa jatkuvan) oston aikaansaava tekijä ja pyrkiä vaalimaan sitä. Vahvistettuasi tätä ominaisuutta saat takuuvarmasti lisää samankaltaisia asiakkaita!

Pystytkö jakamaan samoja piirteitä omaavat asiakkaasi kohderyhmiin ja palvelemaan eri ryhmiä heidän suosimallaan tavalla ja oikeassa kanavassa? Eri asiakkaiden tarpeet, palvelukanavamieltymykset, arvot ja ostamisen syyt vaihtelevat valtavasti asiakkaiden keskuudessa (Lähde: Enfo Kuluttajabarometri 2017). On asiakkaan aliarvioimista olettaa, että kaikki toimivat samalla tavoin tai haluavat samoja asioita samoista syistä. Asiakkaasi tuntee jo sinut, koska ostaa sinulta (ainakin tällä hetkellä). Opi tuntemaan asiakkaasi, niin voit varmistaa ystävyyden jatkossakin.

Olli-Pekka Inget

 

Olli-Pekka Inget

Kirjoittaja vastaa Enfon New Energy Customer Experience -palvelusta, jossa tarjotaan energiayhtiöille keinoja parantaa kuluttaja-asiakkaiden asiakaskokemaa.