364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.
Tunnetko asiakkaasi?

Blogi maaliskuuta 14, 2017

Miksi et tunne parasta ystävääsi?

Työmaailmassa asiakas on yrityksen paras ystävä. Haluamme tehdä kaikkemme ystävämme vuoksi, jotta ystävyys kukoistaisi ja mahdollistaisi liiketoimintamme jatkuvuuden tulevaisuudessakin. Asiakkaamme on meitä kohtaan vaativa ja rehellinen niin hyvässä kuin huonossa – kuten parhaan ystävän kuuluukin. Sopimuksen uusiminen tai uudelleenosto on osoitus onnistuneesta ystävyydestä. Samoin parhaan ystävän ominaisuuksiin kuuluu, että asioista puhutaan suoraan, jos kivi hiertää kengässä. Kun haasteet on käsitelty ja ratkaisu löydetty, ystävyys voi jatkua entistä vahvempana.

Miksi yritykset eivät tunne asiakkaitaan? On arkipäivää tehdä asiakastyytyväisyysmittauksia ja seurata reklamaatioiden määrää sekä asiakasvaihtuvuuden suuruutta. Tämä ei kuitenkaan riitä.
Yrityksen on mentävä vielä askel pidemmälle ja löydettävä keinot asiakkaiden erilaisuuden huomioon ottamiseen – ei yksityiselämässäkään ystäville lähetetä kerran vuodessa kyselyä ja sitten taas unohdeta heitä joulutervehdyksen lähettämiseen (tai sopimusuusintaan) asti.

Asiakkaiden tunteminen hyödyntää liiketoiminnan kasvattamista monesta eri näkökulmasta. Kun tiedät, millaisia asiakkaasi ovat, voit tarjota heille juuri niitä tuotteita ja palveluita, joita he oikeasti tarvitsevat. Parhaimmillaan asiakkaasi saa huomattavaa lisäarvoa siksi, että yrityksesi pystyi tarjoamaan jotain sellaista, minkä asiakas ei tiennyt ratkaisevan hänen ongelmaansa tai täyttämään hänen piilevää tarvettaan. Mikä vahvistaisi ystävyyttä paremmin kuin aito auttaminen?

Kun tunnet asiakkaasi, niin pystyt myös kehittämään omaa tarjoamaasi. On ikävän yleistä, että tarjoamakehitystä tehdään yrityksen sisällä. Tosiasiassa asiakkaasi ovat ne, jotka kuitenkin lopulta päättävät, tuottaako tuote tai palvelu heille aitoa lisäarvoa.

Syvenny asiakkaidesi tarpeisiin segmenttitasolla:

  • kokonaisvaltaiseksi segmentoinniksi ei riitä pelkkä tieto asiakaskuntasi ikärakenteesta tai sijainneista
  • aitoa segmentointia on ymmärrys myös asiakkaidesi käyttäytymisestä, arvoista ja tarpeista 
  • jotta et myisi sokkona kaikille kaikkea, sovella eri tarjoamasi osat eri segmenttien ominaisuuksille sopiviksi

Haluatko sinä saada ympärillesi aitoja ja lojaaleja loppuelämän ystäviä vai jäätkö hyvän päivän tutun tasolle? Mikäli haet luotettavia ystäviä, niin lue myös seuraava kirjoitukseni, jossa syvennytään asiakkaaseen tutustumiseen.

Olli-Pekka Inget

 

Olli-Pekka Inget
Kirjoittaja työskentelee Enfon talousprosessipalveluissa. New Energy Customer Experience -kehitysryhmässä hän on keskittynyt palveluiden suunnitteluun ja tuotteistamiseen.