TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

Ota yhteyttä

KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.
Digitalisera befintlig produkt

Blogi kesäkuuta 01, 2018

Viisi yritystä, jotka ovat onnistuneet digitalisoimaan olemassa olevan tuotteensa

Digitaalisissa ratkaisuissa on kyse suhteen luomisesta asiakkaisiin. Asiakassuhde puolestaan ansaitaan luomalla lisäarvoa. Tässä viisi yritystä, joilta voit saada inspiraatiota.

"Muista, että tuotteesi ovat näyteikkunoita asiakkaillesi. Teillä on loputtomat mahdollisuudet saavuttaa jotain hienoa."

Digitaaliset ratkaisut tarjoavat vain yhden mahdollisuuden hyvien asiakassuhteiden luomiseen. Digitaalinen ratkaisu ei ole arvo sinänsä. Teoreettisesti tarkasteltuna saattaisi olla jopa parempi, että asiakassuhde olisi aivan analoginen (jos sinulla olisi joka paikassa koko ajan työntekijöitä, jotka voivat auttaa kaikkia asiakkaitasi). Tämä on mahdollista vain digitaalisen tekniikan avulla. Siksi se on niin vallankumouksellista ja pitkällä tähtäimellä välttämätöntä, jotta yrityksen kilpailukyky säilyy.

Digitaalisen palvelun luominen on kuten kaikki muukin helposti sanottu, mutta joskus erittäin vaikea toteuttaa onnistuneesti. Tässä on sinulle inspiraation lähteeksi viisi esimerkkiä älykkäistä yrityksistä, jotka ovat onnistuneet.  

Kry-sovellus 
Apteekkiketju, joka johdattaa asiakkaan lääkärin luota ostamaan lääkkeen  

Sen sijaan, että jonottaisit terveyskeskuksessa tai sairaalassa, voit varata ajan ja tavata lääkärin videolinkin kautta puhelimitse. Kannattaa huomata, että Kry-palvelun emoyhtiö on apteekkiketju. Tämä on siis heidän keinonsa lisätä lääkkeiden myyntiä. Perinteisesti olet käynyt lääkärin luona, joka on kirjoittanut reseptin tarvitsemastasi lääkkeestä, jonka olet sitten ostanut. Aiemmin lääkärin ja apteekin välillä ei ollut minkäänlaista yhteyttä – koska apteekkitoiminta on Ruotsissa vapaata liiketoimintaa. Kry on luonut oikotien asiakkaan luo, ja se toimittaa lääkkeet luonnollisesti omasta apteekistaan ja ketjustaan. Fiksua!

Poppy
Automaattinen koiranruoka-astia suljetussa ympäristössä  


Tekninen ratkaisu, joka annostelee koirallesi ruokaa automaattisesti. Voit itse ajastaa laitteen niin, että koirasi saa oikean määrän ruokaa oikeaan aikaan. Tämä on yksi keino helpottaa koiranomistajien arkea. Poppy lähettää nyt myös tiedon siitä, että ruoka on loppumassa ja että sitä on aika hankkia lisää. Siinä vaiheessa palvelu suosittelee yrityksen omia tuotteita. Tässä on siis onnistuttu luomaan digitaalisen kontaktipinnan kautta uudenlainen liiketoimintamalli, joka tuottaa jatkuvasti tuloja hyvällä katteella vielä alkuperäisen tuotteen myynnin jälkeenkin.  

Dominos Pizza
Ensimmäisten joukossa tarjoamassa verkkopizzoja digitaalisella yhteydellä


Suuri ravintolaketju Dominos Pizza oli omalla toimialallaan jo varhain liikkeellä etsimässä uusia tapoja parantaa asiakaskokemusta digitaalisin keinoin. Miten? Helpottamalla pizzan tilaamista verkossa. Palvelu muistaa edellisen tilauksesi sekä sen, missä olit tilausta tehdessäsi. Jos lisäksi tviittasit Dominos Pizzalle ja latasit kuvan pizzapalasta, sait ilmaisen pizzan. Rakettitiedettä vuonna 2007 – todellisuutta tänään. 

Amazon Dash -painike ja Tide
Pesukoneessa oleva nappi, jolla voit tilata pesuainetta – Amazonilta


Amazon kehitti pesukoneisiin napin, jota painamalla tilaat uutta pesuainetta tuosta vain. Erittäin käyttäjäystävällistä, koska moni unohtaa ostaa uutta pesuainetta edellisen loputtua. Palvelu saa myös asiakkaat asioimaan yhä uudelleen Amazonilla. Näin luodaan pitkäaikainen asiakassuhde, jonka yritys lopulta omistaa. Kun Amazon lisäksi painaa ostohintaa alas tarjoamalla yksinoikeutta yhdelle tuotemerkille, sen kulut pienenevät ja myynti kasvaa – harkittua ja älykästä.

Lync & Co
Uusi ympäristö vaati uuden automerkin


Volvo Carsin omistaja Geely loi uuden Lynch & Co -tuotemerkin muuttaakseen nopeasti autojensa tarjontaa. Miksi? Voidakseen kilpailla Teslan kanssa samoista asiakkaista. Asiakasmatka, joka perustuu täysin digitaaliseen asiakassuhteeseen. Autoala on perinteisesti tarkoittanut jälleenmyyjiä, joiden luokse asiakas menee koeajamaan, ostamaan ja huollattamaan autoaan. Lync & Co on poistanut ketjusta jälleenmyyjät, aivan kuten Teslakin. Se on luonut autolle yhden globaalin hinnan. Yhtäkkiä se ei tarvitsekaan eri puolilla maailmaa satoja työntekijöitä, jotka hinnoittelevat tuotteita eri markkinoille.
 
Kirjoittaja: Niklas Thulin, Digital Evangelist