364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

uutinen huhtikuuta 06, 2017

Enfon avulla Coop vie asiakasanalyysin seuraavalle tasolle

Maaliskuun lopussa järjestettiin Tukholmassa ja Göteborgissa Microsoftin jokavuotinen Business Intelligence -konferenssi. Enfo osallistui tapahtumaan esittelemällä asiakascasen Coopista. Coop on yksi Ruotsin suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lavalle astuivat Enfon työntekijät Fredrik Khan ja Erik Perninge, jotka molemmat työskentelevät lähellä asiakkaan liiketoimintaa.

“Projektin taustalla on se, että asiakkaat odottavat kohdennettuja ratkaisuita, jotka aidosti vastaavat juuri heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa” – Fredrik Khan, Enfo 

Asiakaskertomus alkoi siitä, että Coopilla oli tarve laatia konkreettisia ja syvällisiä analyysejä voidakseen suunnata tarjouksia kohdistetummin asiakkailleen. Yhdessä Coopin kanssa Enfo tuli siihen tulokseen, että paras vaihtoehto tähän tarkoitukseen olisi edistyksellinen, R-pohjainen, SQL Server 2016 -versiolla tehtävä analyysi. SQL Server 2016 -versioon ja R-pohjaisiin palveluihin perustuvan täysin uuden ratkaisun lisäksi Enfo toteutti täyden integroinnin ja loi prosessin, jossa tietoja haetaan alkuperäisestä tietovarastoympäristöstä muokattavaksi analyysiympäristöä varten. Coop sai lisäksi apua sellaisen R-pohjaisen mallin konfiguroinnissa, jolla voidaan analysoida esimerkiksi mitkä parametrit ratkaisevat, tarttuuko asiakas tiettyyn tarjoukseen. Parametreja verrataan olemassa olevaan asiakaskuvaan, ja tulos kertoo, millä todennäköisyydellä kukin yksittäinen asiakas tarttuu tarjoukseen.

“Emme halunneet toteuttaa ainoastaan mallia, vaan halusimme luoda alustan, jolla voidaan tehdä monenlaisia edistyksellisiä analyysejä”– Fredrik Khan, Enfo 

Enfon projektin seurauksena Coopilla on nyt täysin integroitu R-ympäristö, mihin asiakas ajaa useimmat tarjouksensa ennen kuin ne lähetetään Coopin omillle asiakkaille. Kaikkia tietoja, joita myöhemmin saadaan siitä, ovatko asiakkaat tarttuneet tarjouksiin, käytetään mallin kouluttamiseen koneoppimisen (machine learning) avulla. Coop hyötyy tästä siten, että Internetissä, matkapuhelimessa ja Mersmak-jäsenlehdessä julkaistaviin tarjouksiin tartutaan nykyään huomattavasti todennäköisemmin! Lisäksi heillä on nyt turvallinen ja tulevaisuudessakin toimiva  alusta, johon voidaan lisätä muitakin malleja ja prosesseja. 

“Alustan integrointi olemassa olevaan Microsoft-ympäristöön oli hämmästyttävän helppoa. Selvisimme projektista suunniteltua nopeammin ja alitimme budjetin, vaikka laajuus kasvoikin”
– Erik Perninge, Enfo