Enfo myi mittauspalveluliiketoiminnan Voimatelille

Enfo Zender Oy luopuu mittareiden etäluenta- ja mittaustiedonhallintapalvelusta, kun liiketoiminta myydään sähkö- ja tietoverkkojen palvelutuottaja Voimatel Oy:lle. Kaupan myötä Enfo keskittyy liiketoiminnassaan vahvemmin taloushallinnon prosessien ulkoistamisen tarjoamiseen. Voimatel puolestaan laajentaa palvelutarjontaansa kattamaan entistä paremmin asiakkaidensa älykkäiden sähköverkkojen palvelutarpeet.

Enfo myy mittauspalveluihin keskittyneen yksikkönsä liiketoiminnan kotimaiselle sähkö- ja tietoverkkojen palvelutuottajalle Voimatelille. Mittauspalvelujen liiketoiminnan myynti liittyy Enfon strategiseen linjaukseen keskittyä talousprosessipalvelujen ja sähköisten laskutusratkaisujen kehittämiseen ja kasvattamiseen. Vastaavasti kauppa on osa Voimatelin strategiaa laajentaa tarjontaansa älykkäiden sähköverkkojen palveluissa.

Kuopiossa sijaitseva mittauspalveluliiketoiminta ja sen työntekijät siirtyvät Voimatelille 1.4.2015 alkaen. Liikkeen luovutuksessa yhdeksän Enfon vakituista työntekijää siirtyy Voimatelille vanhoina työntekijöinä. Lisäksi kaksi mittauspalveluissa työskennellyttä vuokratyöntekijää jatkaa vuokratyöntekijöinä Voimatelin palveluksessa.

Myytäviin mittauspalveluihin kuuluvat mittalaitteiden etäluenta- ja ohjauspalvelut, mittareiden elinkaaren hallintapalvelut, taseselvitykset ja energiatietojen raportointi. Enfo-konserni aloitti energiamittareiden etäluentapalvelun eli mittauspalveluliiketoiminnan vuonna 2007.

”Luovumme mittauspalvelujen liiketoiminnasta, koska haluamme keskittyä toimimaan talousprosessipalveluiden modernina kumppanina sekä digitalisaation mahdollistamien uusien älykkäiden laskutuspalveluiden edelläkävijänä”, kertoo Managing Director Tero Saksman Enfo Zender Oy:stä.

”Voimatel on ollut perustamisestaan saakka mukana sähköverkkojen uudistamisessa valtakunnan johtavien energia- ja sähköverkkoyhtiöiden palvelutuottajana. Tämä yrityskauppa onkin looginen askel vastatessamme monipuolistuviin palvelutarpeisiin älykkäiden sähköverkkojen osalta. Enfon mittauspalveluyksikön palvelutarjonta on yksi markkinoiden monipuolisimmista, joten olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme sen osaksi palvelujamme. Yhdistämällä Voimatelin nykyiset palvelut Enfon mittauspalveluihin voimme tarjota asiakkaillemme jatkossa myös uudentyyppisiä palvelumuotoja”, sanoo Voimatel Oy:n toimitusjohtaja Sami Huusko.

Enfo tarjoaa kattavat palvelut asiakkaiden talous- ja tiedonvälitysprosessien tehostamiseen ja ulkoistamiseen Suomessa. Talousprosessipalvelut koostuvat myyntilaskutukseen, ostoreskontraan, kirjanpitoon ja talousraportointiin liittyvistä palveluista. Tavoitteena on, että älykästä tiedonjalostusta hyödyntävien palveluiden avulla asiakkaan talousjohto ottaa strategisemman roolin liiketoiminnan kehittämisessä ja yrityksen arvon kasvattamisessa.

Voimatel näkee sähköverkkojen mittaus- ja tiedonhallintapalveluiden markkinoilla kasvavaa kysyntää kehittyneemmille kokonaispalveluille. Tähän vaikuttaa esimerkiksi se, että etäluettavia mittareita koskevien palvelusopimusten ensimmäinen vaihe on tulossa päätökseen. Sähköverkkojen mittaus- ja tiedonhallinnan palveluille on huomattava tarve myös kiristyvien säädösten takia.

Tero Saksman, Managing Director, Enfo Zender Oy, puh. 044 719 3504, tero.saksman@enfo.fi

Sami Huusko, toimitusjohtaja, Voimatel Oy, puh 050 557 1153, sami.huusko@voimatel.fi

Jakelu: Keskeiset mediat, www.enfo.fi, www.voimatel.fi