364
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme
TUTUSTU mitä me osaamme ja teemme

Close

Osaamisalueet

Case story Are

Case

10 vuotta kumppanuutta – Are ja Enfo yhdessä vahvalla kehityspolulla

Aren valinta on ollut ulkoistaa kaikki IT-peruspalvelut Service Deskistä pilvipalveluihin ja koko tietoverkkokokonaisuuden ylläpitoon. Vuonna 2017 järjestetyssä kilpailutuksessa Enfo osoittautui edelleen Arelle sopivimmaksi kumppaniksi, jonka kanssa kasvaa kohti tulevaa.

ota yhteyttä

Haluan siirtyä digitaaliseen dimensioon

Valdation:
* Etunimi:
* Sukunimi:
Yritys:
Puhelinnumero:
* Sähköposti:
Maa:
* Viesti:
Successfully sent!
Could not send the mail, try again later!
KAHVIA VAI TEETÄ? Piipahda luonamme.

Meille tärkeää on kokonaisvaltainen kumppanuus, jossa Enfon asiantuntijat tuovat proaktiivisesti esille kehitysehdotuksia."

Mikko Särkkä, tietohallintojohtaja, Are

"Meille Arella ulkoistettu malli on ennen kaikkea järkevä ja tehokas ratkaisu. Roolijako on selkeä, ja omia resurssejamme vapautuu kehitystyöhön. Talon sisällä ei tarvitse pitää yllä kaikkia IT:n rooleja, vaan omat ICT-asiantuntijamme keskittyvät valvontaan ja kehittämiseen yhdessä Enfon palvelupäällikön kanssa. Yhteistyö toimii näin loistavasti, ja saamme ulkoistuksesta parhaan hyödyn irti", Aren tietohallintojohtaja Mikko Särkkä kertoo.

Aren ja Enfon yhteistyö on jo tähän mennessä pitkä ja hedelmällinen ja keskinäinen luottamus on kova. Pitkäaikainenkin kumppanuus kannattaa kuitenkin aika ajoin kilpailuttaa, jolloin tulee tarkistettua kokonaisuuden ajantasaisuus.

"Yhteistyö on jatkuvaa oppimista molemmin puolin. Kun kokonaisuus avataan, löytyy tyypillisesti myös asioita, joita voi entisestään järkiperäistää. Sopimuksen päivittämisen yhteydessä käytiin läpi palvelukuvaukset, kattavuudet ja vasteajat sekä löydettiin uusia tapoja tehdä totutut asiat. Tätä kautta saavutimme myös kustannussäästöjä tavalla, joka on mielekäs sekä meille että Enfolle", Särkkä avaa syitä kilpailutukseen.

Peruspalvelut kovalla tasolla

Kiinteistöjen ylläpidon ja talotekniikkaurakoinnin palveluiden asiantuntija Aren ja Enfon palvelusopimus sisältääkin kaikki IT-peruspalvelut: Service Desk, pilvipalvelut, kapasiteettipalvelut sekä koko tietoverkkokokonaisuuden hallinta ja kehittäminen. Jatkuvan asiakastyytyväisyysseurannan tulokset osoittavat, että Enfon IT-ratkaisut ja -palvelut todella vastaavat käyttäjien tarpeisiin.

"Etenkin Service Desk kerää jatkuvasti hyvää palautetta käyttäjiltä. Palvelun korkean laadun ja nopeuden tae on paikallisuus. Palvelu tuotetaan Suomessa ja asiakaspalvelijat ovat pitkäaikaisia asiantuntijoita, jotka tuntevat Aren yrityksenä ja ymmärtävät sen liiketoimintaa", sanoo Veijo Aalto, Enfon Service Delivery Manager.

Perussopimuksen puitteissa IT-kehitystyötä on tehty muun muassa tietoliikenneverkon teknologian nykyaikaistamisessa, mutta myös uudenlaisia yhteistyöalueita etenkin liiketoimintasovellusten ja analytiikan puolella kartoitetaan jatkuvasti.

Vahva kumppanuus, yhteiset kehitysaskeleet

"Meille tärkeää on kokonaisvaltainen kumppanuus, jossa Enfon asiantuntijat tuovat proaktiivisesti esille kehitysehdotuksia. Enfolta saamme asiantuntevia näkemyksiä esimerkiksi siihen, miten perusinfrastruktuuria rakennetaan ja kokonaisuuksia kehitetään järkevästi", Särkkä kuvaa.

Parhaillaan keskustellaan esimerkiksi siitä, miten kentällä olevan henkilöstön työtä voisi tehostaa dataa keräämällä, analysoimalla ja hyödyntämällä.

"Tähtäämme siihen, että samalla kun takaamme Arelle luotettavat perustekniikan palvelut, voimme katsoa yhdessä myös tulevaisuuteen ja digitalisaation mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehittämisessä", kertoo Account Director Rami Virta Enfolta.

Särkkä on kokonaisuudessaan erittäin tyytyväinen yhteistyöhön: "Jatkamme yhteistyötä Enfon kanssa ilolla!"

Mikko Särkän vinkit IT-ulkoistuskumppanin valintaan

1. Valitse itsellesi sopivankokoinen kumppani, joka on riittävän ketterä mutta pystyy tuottamaan kattavan palvelukokonaisuuden laadukkaasti.
2. Varmista, että toimittaja on aidosti kiinnostunut juuri teistä. Esimerkiksi meillä kriteerinä kilpailutuksessa oli, että olemme toimittajan kymmenen merkittävimmän asiakkaan joukossa.
3. Pitkäaikaisenkin kumppanin kanssa on hyvä välillä miettiä tarpeet alusta saakka uudestaan ja alkaa rakentaa palvelua puhtaalta pöydältä kuin uudelle asiakkaalle. Näin kokonaisuus varmasti vastaa nykytarpeita, ja palveluja järkeistämällä saadaan myös kustannussäästöä.

IT-ulkoistuksen ja yhteistyön hyödyt

  • Kokonaispalvelu: Osaava kumppani huolehtii IT-kokonaisuuden toteutuksesta ja ylläpidosta, joten Are voi keskittää resurssinsa kehitystyöhön.
  • Arki on sujuvaa, kun IT-puolen peruspalvelut ja järjestelmät toimivat luotettavasti ja mahdollistavat Arelle ketterät prosessit.
  • Oikean kumppanin kanssa toteutettu IT-ulkoistus säästää kustannuksia.
  • Yhdessä sovitut mittarit ja tavoitteet takaavat laadukkaan palvelun.
  • Selkeä roolijako helpottaa tekemistä ja vapauttaa resursseja.

 

Are logoAre on Suomen suurin talotekniikkatalo. Sen palvelutarjonta kattaa kiinteistöjen koko talotekniikan suunnitteluvaiheesta laadukkaaseen toteutukseen, hyvään käyttöönottoon ja jatkuvaan ylläpitoon. Koko elinkaaren kattavat talotekniikkaurakoinnin ja kiinteistöjen ylläpidon palvelut takaavat asiakkaiden tilojen energiatehokkuuden ja miellyttävät sisäolosuhteet. Yli 100-vuotias Are työllistää noin 2 900 henkilöä 25 paikkakunnalla Suomessa ja lisäksi Venäjällä, Pietarissa. Are on kotimainen perheyritys ja osa Onvest-konsernia. www.are.fi