NÖJDARE KUNDER OCH ÖKAD SKALBARHET - SÅ SKAPADE ENFO EN NY FRAKTLÖSNING ÅT POSTNORD

Case

TYYTYVÄISEMMÄT ASIAKKAAT JA PAREMPI SKAALAUTUVUUS - ENFON UUSI RAHTIRATKAISU POSTNORDILLE

Enfo ja PostNord ovat tehneet yhteistyötä PostNordin digitaalisen infrastruktuurin ja tarjonnan parissa vuodesta 2013. Keväällä 2017 Enfo auttoi PostNordia Shipping Tool -verkkokaupparatkaisun uudistamisessa. ”Halusimme keskittyä asiakkaiden tarpeisiin, ominaisuuksiin ja skaalautuvuuteen”, Post Nordin verkkokauppa- ja logistiikkatoimintojen IT-osaston liiketoimintajohtaja Petter Edlund sanoo. ”Lisäksi kaikki tapahtuu nyt pilvessä Amazon Web Services -alustalla.”

PostNord on viime vuosina käynyt läpi suuria muutoksia. Ennen yrityksellä oli tuotekeskeinen IT-osasto – nyt se on ryhtynyt seuraamaan asiakkaita koskevia avainlukuja. Monien muiden yritysten tavoin IT-osaston ja muiden liiketoiminta-alueiden välisen viestinnän parantaminen oli PostNordille suuri haaste.

”Shipping Tool -projektissa on keskitytty hyvään käyttökokemukseen. Lopputulos on maailmanluokan back end -ratkaisu, joka on kaiken lisäksi pilvipohjainen ja skaalattava. Olen todella ylpeä saavutuksestamme”, Enfon tiedonhallintaosaston varatoimitusjohtaja Joakim Restadh kertoo.

PILVIPOHJAINEN JA SKAALAUTUVA

”PostNordilla on nyt käytössään huomattavasti aiempaa vakaampi verkkokauppa. Koska pilviratkaisu skaalautuu tarpeen mukaan, se selviytyy suuristakin käyttäjämääristä ongelmitta”, Joakim Restadh sanoo.

Säilyttääksemme johtoasemamme kehitämme verkkopalveluitamme jatkuvasti, ja enfo on meille tärkeä strateginen kumppani. yhteistyömme on sujunut mainiosti. 

Petter Edlund, PostNord

AUTOMATISOITUJA PROSESSEJA

Koko hankkeen tavoite oli kehittää PostNordin Shipping Tool -verkkokaupparatkaisua nykyaikaisemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi. Lisäksi palvelun täytyi olla turvallinen ja vakaa.

”Emme mitenkään olisi pystyneet siirtymään pilveen vaihtamatta samalla tekniikkaa. Konesalimme ja legacy-järjestelmämme olivat vanhentuneita. Verkossamme oli satoja palomuurisääntöjä, ja ihmiset unohtelivat salasanojaan jatkuvasti. Meille ei ole sinällään väliä, onko käytössä AWS:n, Googlen vai Microsoftin alusta, mutta tässä tapauksessa AWS vastasi tarpeitamme hyvin”, PostNordin Petter Edlund sanoo.

Enfo on auttanut PostNordia paljon myös tietoturvan parantamisessa sekä yrityksen muiden prosessien tehostamisessa. Organisaatio on juuri yhtä kestävä kuin sen heikoin lenkki. Liiketoiminnan arvon maksimoimiseksi kaikkien prosessien täytyy siis toimia yhdessä. Enfo on auttanut PostNordia kokonaiskuvan hahmottamisessa ja antanut strategisia neuvoja matkan varrella.

”Olemme ryhtyneet eliminoimaan inhimillisiä virheitä automatisoimalla monia prosessejamme. Jotta pystymme toimimaan asiakaskeskeisesti, meidän täytyy pystyä kehittämään uusia toimintoja tunneissa. Oma vaatimukseni oli mahdollisuus päivittäisiin päivityksiin. Tämä asetti tekniikalle ja automaatiolle omat ehtonsa. Automatisoitujen prosessien ansiosta olemme pystyneet kehittämään Shipping Toolista PostNordin historian parhaan ja kestävimmän järjestelmän”, Petter Edlund toteaa.

UUDEMMAT JA PAREMMAT LAATUMITTARIT

Aiemmin PostNordin laatumittaukset pohjautuivat muiden muassa päätelaiteskannauksiin. Toiminta oli tuote- eikä asiakaskokemuskeskeistä. Nyt yritys on yhdessä Enfon kanssa muodostanut useita liiketoiminnan kehitystiimejä, joiden jäsenillä on runsaasti osaamista niin tekniikan kuin liiketoiminnan saraltakin. Keskiössä ovat asiakas ja PostNordin liiketoiminnastaan saama arvo.

”Pilvipalvelut ja automatisointi eivät välttämättä kuulosta kovin kiehtovilta, mutta ilman niitä PostNord ei pystyisi toimimaan niin ketterästi ja nopeasti kuin se nykyään toimii”, Joakim Restadh Enfolta toteaa.

VINKKEJÄ PILVEEN TÄHTÄÄVILLE YRITYKSILLE

TOIMEEN VAIN
Kaikki suuret muutokset alkavat pienin askelin. On tärkeää olla aliarvioimatta niiden tärkeyttä hankkeen alussa. Oikoteitä ei ole – täytyy vain tarttua toimeen.

ASIAKKAAN TARPEET
Kaikki alkaa asiakkaan tarpeista. Valitkaa jokin asiakkaan kohtaama ongelma ja ratkaiskaa se kunnolla. Laittakaa asiakas etusijalle.

OIKEAT IHMISET
Ilman oikeita ihmisiä ei pilveen valitettavasti pääse. Jos rekrytointi ei ole mahdollista, etsikää kumppaneita (tai kavereita), joilla on samanlaiset näkemykset. Se on onnistumisen ehdoton edellytys.

AIKAAN SAAMINEN
Loppujen lopuksi on tärkeintä, että asiat hoituvat. Millään muulla ei ole yhtä paljon väliä. On vaikeaa saada mitään aikaan tekemättä jotain. 



POSTNORD

PostNord on viestintä- ja logistiikkaratkaisujen johtavia toimittajia Pohjoismaissa. Ruotsissa ja Norjassa se huolehtii myös sekä yksityishenkilöiden että yritysten postinjakelusta. Asiantuntemuksensa ja vahvan verkostonsa kautta yritys kehittää tulevaisuuden viestinnän, verkkokaupan, jakelun ja logistiikan edellytyksiä Pohjoismaissa. Vuonna 2017 PostNordilla oli noin 31 000 työntekijää ja sen liikevaihto oli runsaat 37 miljardia Ruotsin kruunua. Yrityksen emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Solnassa.