Skip to main content

Kuva

Image

MDM_Master_data_management_Enfo
Blogi

Master data management – laadukas data on liiketoimintasi perusta

Sisältökappaleet

Image

MDM_Master_data_Sami_Heinanen

Text

Master data management (MDM) syntyi tarpeesta parantaa yhteisten tietojen laatua ja johdonmukaisuutta. Ilman kunnollista master dataa yksinkertaisiinkin kysymyksiin vastaaminen voi käydä yllättävän työlääksi.

Tiedolla johtamisesta on puhuttu paljon; modernin päätöksenteonhan tulisi nojata datasta tislattuun laadukkaaseen informaatioon. Vähemmän puhetta on ollut siitä, millaisia ongelmia huono data aiheuttaa liiketoiminnalle. Vaikutukset näkyvät prosessien laadussa ja operatiivisessa toiminnassa sekä heijastuvat sitä kautta liiketoiminnan kannattavuuteen. Huonon datan juurisyitä on vaikea jäljittää ja vielä vaikeampaa on osoittaa, miten tämä data vaikuttaa yrityksen toimintaan.

Huonon datan aiheuttamat kustannukset syntyvät välillisesti ja tätä dataa on usein vaikea kitkeä yrityksen dataekosysteemistä ilman kokonaisvaltaista ja systemaattista lähestymistapaa. MDM tarjoaa mahdollisuuden integroida, standardoida, harmonisoida, ylläpitää ja jaella kaikki yrityksen keräämät yhteiset tiedot eri järjestelmien yli.

Systemaattinen master datan hallinta tuottaa rakenteen ja pääoman, joka mahdollistaa useamman toimialueen ydintietojen tarkastelun yhtäaikaisesti; työntekijä, asiakas, toimittaja, toimitusketju, tuote, asennuskanta (install base) tai jokin muu liiketoiminta-alue voidaan kytkeä toisiinsa paljastaen uusia yhteyksiä ja mahdollisuuksia näiden välillä.

Master datan ydinviesti

MDM on kokoelma sääntöjä, prosesseja ja ohjelmistoja, joiden tehtävänä on mahdollistaa varsinaisen master datan tuottaminen. MDM:n lopputulos on master dataa, jonka tavoitteena on tuottaa liiketoiminta-arvoa. Tämä arvo syntyy laadukkaampaan dataan pohjaavasta toiminnasta ja päätöksenteosta. Kun master data synkronoidaan läpi järjestelmien, varmistetaan, että oikea tieto on siellä, missä sitä päivittäin käytetään.

Master data ja transaktiot muodostavat sekä kuvaavat liiketoiminnan ytimen. Transaktiot sisältävät tarkkaa tietoa yksittäisistä tapahtumista, kun taas master data kuvaa transaktioissa esiintyviä liiketoimintatietoja. Liiketoiminnan kannalta oleelliset tiedot esimerkiksi asiakkuudesta, tuotteesta, toimituksesta ja asiakaspalvelukontakteista muodostavat kokonaisuuden, jonka tarkastelu ilman master dataa on vaikeaa.

Master datan avulla hahmotetaan yhteyksiä tietojen välillä sekä niiden sisältämiä hierarkioita, olivatpa tiedot lähtöisin ERP-, CRM-, tuotehallinta- tai asiakaspalvelujärjestelmästä. Siiloissa toimivat, pistemäisesti tietoa keräävät taustajärjestelmät eivät useinkaan jaa tietoja keskenään ja sisältävät usein päällekkäistä tietoa samasta asiasta. MDM ratkaisee nämä ongelmat keräämällä tiedot eri järjestelmistä yhdelle alustalle, jonka päällä voidaan operoida varsinainen master datan hallinta ja sen jakelu.

MDM tuottaa johdonmukaisempaa ja tarkempaa master dataa, joka antaa vahvan pohjan operatiiviselle toiminnalle ja mahdollisuuden hyödyntää dataa kilpailukeinona.

Author

Sami Heinänen

Author's title

Principal Consultant MDM

Text

Miksi MDM on tärkeää?

MDM tuottaa johdonmukaisempaa ja tarkempaa master dataa, joka antaa vahvan pohjan operatiiviselle toiminnalle ja mahdollisuuden hyödyntää dataa kilpailuetuna. Huonon datan osuus vähenee ja parannettu data saadaan yhteismitallisena hyötykäyttöön yrityksen kaikissa osissa.

Vastakohtana, ilman kunnollista (master) datan hallintaa ja siihen liittyviä prosesseja, datalta puuttuu omistajuus, jolloin huono data pääsee kukkimaan dataekosysteemissä aiheuttaen riskejä, turhia kustannuksia ja kadotettua liikevaihtoa. MDM-elementtien puuttuessa eri järjestelmien tuottaman datan yhteinen arvo jää ulosmittaamatta.

MDM-menetelmiä käyttöön otettaessa päästään eroon vallitsevasta ”garbage in, garbage out” -tilanteesta, jossa tiedon keruu ja prosessointi ovat kokonaisuuden hallinnan kannalta tehottomia. Yleisimpiä syitä aloittaa MDM-ohjelma ovat tietojen parempi läpinäkyvyys, erilaisten riskien pienentäminen sekä liikevaihdon tai kannattavuuden kasvattaminen. MDM-ohjelman lopputuloksena on puhdas, johdonmukainen, täsmällinen ja kulloisessakin kontekstissa merkityksellinen master data, joka koostetaan yrityksen eri tietovarannoista

MDM tulee, olenko valmis?

Viimeisen parin vuoden aikana Suomenkin markkinassa on esiintynyt voimakkaasti kasvavaa kiinnostusta MDM:ää kohtaan. Se koetaan tärkeäksi, siitä halutaan kuulla lisää ja kasvattaa ymmärrystä, miten edetä. MDM:ää pidempään hyödyntäneet yritykset ovat edenneet hankkeissaan kilpailutukseen tai ovat jopa jo toisella kierroksella uudistaessaan nykyisiä toteutuksiaan. Toisille MDM on jo arkipäivää, ja yhä useammalla se nousee keskusteluihin.

Bill O’Kane, joka työskentelee amerikkalaisella MDM-ohjelmistotoimittaja Profiseella, kirjoittaa artikkelissaan yritysten valmiuksista ryhtyä MDM-ohjelmaan. Hänen mukaansa monissa yrityksissä koetaan, että data on niin huonolaatuista, että hankkeeseen ei kannata ryhtyä.

Tiivistäen artikkelin ydinajatus on, että yksikään organisaatio ei ole lähtiessään ollut valmis MDM-ohjelmaan. Vaikka samankaltainen data eri järjestelmissä olisi laadultaan hyvää, on todennäköistä, että niiden määritelmät poikkeavat toisistaan. Jos data on lisäksi huonoa, kerryttää se koko ajan lisää teknistä velkaa, joka lankeaa ennemmin tai myöhemmin maksuun. Hyvin suunniteltu MDM-ohjelma ratkaisee nämä ongelmat siellä, missä se on kriittisintä ja keskittyy liiketoiminnan kriittisiin tuloksiin.

On suositeltavaa lähteä pienestä liikkeelle, kasvattaa ymmärrystä, tehdä kokeiluja ja tarkastella tuloksia.

Author

Sami Heinänen

Text

Miten eteenpäin?

MDM on monelle käsitteenä tuttu, mutta sen adaptointi osana tiedonhallintastrategiaa vaihtelee voimakkaasti. Onneksi ei tarvitse olla se kuuluisa rakettitieteilijä sukeltaakseen Master Data Managementin saloihin. On suositeltavaa lähteä pienestä liikkeelle, kasvattaa ymmärrystä, tehdä kokeiluja ja tarkastella tuloksia.

Usein ajatellaan virheellisesti, että MDM-ohjelma on monoliittinen ja yrityksen kaikkia funktioita rasittava hanke, jonka tuloksia on lähes mahdoton mitata. Ensi askeleet tiedonhallinnan parantamiseen syntyvät kuitenkin jo ennen kuin riviäkään on koodattu ja yhtäkään lisenssiä ostettu. Starttiin tarvitaan vain uteliasta mieltä.
 

Kiinnostuitko datasta ja sen hyödyntämisestä liiketoiminnan tukena? Lataa suositut webinaaritallenteemme katsottavaksesi ja kuule lisää!
Datan virtualisointi - ratkaisu datan hallintaan?
Data Science -alusta liiketoiminnan tukena

 

Sami Heinänen työskentelee Enfolla johtavana konsulttina MDM:n parissa.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppalehdessä 30.7.2020.

Jaa