Skip to main content

Kuva

Image

default image 4
Blogi

Näin ratkaiset IT-osaston 4 järjestelmäintegraatiohaastetta

Sisältökappaleet

Text

Jo vuosia integraatioratkaisuiden parissa työskennelleenä olen huomannut, että asiakkaat toimialasta ja koosta riippumatta painivat usein samojen haasteiden kanssa. Monet haasteista olisivat ainakin osittain ratkaistavissa, jos integraatioita ostettaisiin perinteisen mallin sijaan palvelutyyppisesti.

 

Mitkä ovat 4 yleisintä IT-johtajan päänvaivaa integraatiojärjestelmien hallinnassa? Entä niiden ratkaisut?

 

1. Hallinnan koukerot: Integraatiojärjestelmiä on hankala kontrolloida muun työn ohella

Haaste: Kompleksinen integraatiokokonaisuuksien hallinta on aika-ajoin haastavaa. Päänvaivaa aiheuttaa esimerkiksi lisenssien hallinta. Suurten kansainvälisten tarjoajien käyttöehdot ovat tiukkoja ja niiden rikkomuksista seuraavat sanktiot todella tuntuvia. Hinnoittelumalleja on useita, ja kustannusten vertailu ja optimointi vaatii kattavaa perehtymistä nykytilanteeseen. Erityisesti, jos käytössä on hybridimalli, jossa osa ratkaisuista on pilvipohjaisia ja osa pyörii konesaleissa, on lisenssien optimointi ja hintojen laskeminen monimutkaista. Lisäksi hinnoittelumallit muuttuvat ja kehittyvät, joten ajan tasalla pysyminen vaatii jatkuvaa seuraamista.

Ratkaisu: Jos järjestelmäintegraatioita ostaa palveluna, kumppani vastaa kokonaisuuden hallinnasta. Hän on kartalla lisenssitilanteestasi ja optimoi kannaltasi parhaan ratkaisun, jolloin säästät omaa aikaasi. Integraatiolisenssit saat kumppanisi kautta jopa osana kokonaispalvelua, jolloin voit luottaa siihen, että käytössäsi on liiketoimintaasi oikein lisensoitu, kustannustehokas ja skaalautuva ratkaisu. Palvelupohjaisen ostamisen myötä myös ratkaisuiden läpinäkyvyys paranee. Kun integraatiot hankitaan kokonaispalveluna, ne kuvataan asianmukaisesti eikä organisaation ymmärrys prosesseista rapaudu.

2. Ajankäyttö - Integraatioratkaisut vaativat paljon ylläpitoa ja vievät aikaa kehittämiseltä

Haaste: Integraatioratkaisut ovat usein liiketoimintakriittisiä ja niiden on oltava erittäin toimintavarmoja. Ratkaisuiden valvonta ja ylläpito vievät aikaa ja saattavat aiheuttaa organisaatioissa stressaavia tilanteita, jos kriittinen tieto ei esimerkiksi siirry järjestelmästä toiseen suunnitellusti. Kun asiantuntijat käyttävät aikansa ylläpitotehtävissä, tämä arvokas aika on vääjäämättä pois kehitystyöstä.

Ratkaisu: Integraatiopalvelun toimittaja sitoutuu tiettyihin SLA-vaatimuksiin. Tämä tuo turvaa ostajaorganisaatiolle erityisesti, jos kyseessä on liiketoimintakriittinen kokonaisuus. Palvelutyyppisesti ostettuna tarjolla on jatkuva näkyvyys ylläpidon kustannuksiin, jolloin on helpompi budjetoida sisäisiä tai ulkoisia resursseja kehitykseen.

3. Pullonkaulat - kehitystyö tyssää, jos teknologia ei ole ajan tasalla

Haaste: Usein uusien ratkaisuiden käyttöönotto ja kehittäminen tyssää tai vähintään viivästyy siitä syystä, että joku liitännäinen järjestelmä teknologioineen on vanhentunut. Teknologia, ja näin ollen myös integraatioratkaisut kehittyvät nopealla tahdilla ja uusia ominaisuuksia sekä komponentteja ilmestyy jatkuvasti. Pahimmassa tapauksessa integraatioteknologiat ovat vuosien takaa, jolloin niiden päivittäminen on hidasta, hankalaa ja kallista.

Ratkaisu: Aktiivinen dialogi ja kumppanin proaktiivinen ote varmistavat, että käytössäsi oleva integraatioteknologia päivittyy säännöllisesti ja on ajan tasalla. Näin ollen esimerkiksi API- ja IoT- kehityshankkeet on mahdollista toteuttaa suunnitellusti, eikä integraatioratkaisuista muodostu pullonkaulaa kehitykselle.

4. Osaamispula - Integraatio-osaajien rekrytointi on haastavaa

Haaste: Järjestelmäintegraatio-osaajista on tällä hetkellä kova pula ja useat yritykset tuskailevat sen kanssa, että osaavaa henkilöstöä on vaikea löytää. Integraatioratkaisut saattavat helposti olla sidoksissa yhteen tai muutamaan henkilöön, eikä tämä ole jatkuvuuden ja riskien kannalta ideaalitilanne.

Ratkaisu: Palvelupohjaisessa mallissa resursointi jää täysin kumppanin vastuulle. Näin ollen asiakkaan ei tarvitse tuskailla osaavan työvoiman löytämisen ja muuttuvan teknologian kanssa, sillä hänelle toimitetaan sopimuksessa sovittua palvelua vasteaikojen puitteissa.

Kohti sujuvampaa integraatioratkaisuiden hallintaa

Kun integraatioratkaisut hoituvat palveluna, nopeutat omaa työtäsi, minimoit liiketoimintakriittiset uhkat ja omat stressitekijäsi. Lisäksi budjetoit helpommin, vältyt suurelta kertainvestoinnilta ja vältät tulevaisuuden kehityksen estävät pullonkaulat. Etkö haluaisi raivata näiltä haasteilta oman työpöytäsi?

Kiinnostuitko?

Integraatioratkaisut palveluna – Integration as a service. Integration as a service -palvelu on syntynyt yhteistyössä Enfon asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Enfon tarjoamassa Integration as a Service -palvelussa hyödynnetään IBM:n integraatioteknologiaa.

 

Matti Juvonen työskentelee Enfolla integraatiopalveluiden myynnissä ja haluaa auttaa asiakkaitaan kehittämään omaa liiketoimintaansa - yksi integraatio kerrallaan.

Aktiivinen dialogi varmistaa, että käytössäsi oleva integraatioteknologia on ajan tasalla.

Author

Matti Juvonen

Author's title

Integraatiopalveluiden myynti

Jaa