Kuva

Raportointityökalut uusiksi – Basware sai turvattua asiakasraportoinnin ja parannettua asiakaskannattavuuden seurantaa
Sisältökappaleet
Text
Basware on globaali kärkitoimittaja ostolaskujen hallintaan sekä johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun -ratkaisujen tarjoaja. Yhtiö auttaa asiakkaitaan parantamaan laskunkäsittelyprosessien tehokuutta, kassavirtojen läpinäkyvyyttä ja kustannusten hallintaa.
Asiakasraportointi on tärkeä osa Baswaren asiakassopimuksia ja -palvelua, ja tähän yritys tarvitsee modernin ja häiriöttömän ratkaisun. Lisäksi Baswarella halutaan tiedolla johtamisen yhtenä osa-alueena seurata asiakaskannattavuutta. Kumpaankin ratkaisuun valikoitui kumppaniksi Enfo.
”Pyrimme hyödyntämään toimittajia, joiden kanssa teemme jo yhteistyötä”, kuvaa Baswaren liiketoimintaratkaisuista vastaava johtava Marko Lähde. ”Enfo toimitti meille jo palveluita ja vaikutti kumppanina potentiaalisimmalta. Alustavissa keskusteluissa löysimme hyvän yhteisymmärryksen, joka pohjautui agile-henkiseen lähestymiseen – halusimme projektin kanssa liikkeelle sujuvasti ja joustavasti”, Lähde tarkentaa.
Yhteistyön seurauksena Baswarella on nyt käytössään luotettavat ja helppokäyttöiset analytiikkaratkaisut. Uuden Azure-pohjaisen tietovarastointi- ja raportointiarkkitehtuurin avulla on muun muassa parannettu asiakas- ja tuotekannattavuuden seurantaa sekä saatu turvattua tärkeä asiakasraportointi. Enfolta löytyy vankkaa asiantuntemusta Azure-toteutuksista – yhtiö on saanut Microsoftilta tunnustuksen vahvasta osaamisestaan Microsoft Azure -analytiikkaratkaisuissa.
Image

Uusi raportointiratkaisu on toukokuusta lähtien ollut pilottikäytössä, ja teknisiä ongelmia ei ole ollut. Ratkaisu on huomattavasti helpompi asiakaspalvelulle ja käytössä hyvin luotettava.
Text
Excel-monsteri vaihtui moderniin raportointiratkaisuun
Lähtötilanteessa vanha analytiikka-alusta oli kytketty operatiivisiin järjestelmiin, ja tietovarasto puuttui kokonaan. Dataa ei ollut mahdollista systemaattisesti integroida useammasta lähteestä ja myöskään trendejä ja kehitystä ei juurikaan pystytty seuraamaan. Raportoinnissa keskityttiin analysoinnin sijasta nykytilanteen tarkasteluun.
”Asiakaskannattavuuden seuranta pohjautui Excel-monsteriin, joka söi dataa monesta suunnasta. Ratkaisu käytännössä katsoen natisi liitoksissaan. Tietoa jaettiin johtoryhmälle ja hallitukselle PowerPoint-esityksinä ja kuvakaappauksina”, Lähde kertoo. ”Uuden raportointiratkaisun myötä pääsemme tarkastelemaan kannattavuutta aivan eri tasolla ja pureutumaan myös yksityiskohtiin. Nyt pystymme paljon paremmin seuraamaan ja johtamaan asiakas- ja tuotekannattavuutta.”
Baswarella aiemmin käytössä ollut asiakasraportointiratkaisu pyöri vanhentuneella alustalla. Ennen uuden ratkaisun valmistumista oltiin tilanteessa, jossa tapahtui häiriötilanteita käytännössä kvartaaleittain. Ongelmat olivat isoja ja niiden selvittäminen oli varsin työlästä. Häiriöistä johtuen raportteja ei välttämättä saatu toimitettua asiakkaille ajoissa.
”Uusi raportointiratkaisu on toukokuusta lähtien ollut pilottikäytössä, ja teknisiä ongelmia ei ole ollut. Ratkaisu on huomattavasti helpompi asiakaspalvelulle ja käytössä hyvin luotettava”, Lähde kuvaa.
Lähde kehuu toimivaa yhteistyötä Enfon kanssa: ”Enfolla on asiakaskeskeinen kulttuuri tehdä asioita. Kaikki etenee sovitusti, ja luottamus on kunnossa puolin ja toisin. Meille kommunikoitiin selkeästi, miten projekti kannattaa vaiheistaa ja mitä se meiltä edellyttää. Enfo nimenomaan haluaa ratkaista asiakkaan haasteita ja auttaa asiakasta eteenpäin.”
Enfolla on asiakaskeskeinen kulttuuri tehdä asioita. Enfo nimenomaan haluaa ratkaista asiakkaan haasteita ja auttaa asiakasta eteenpäin.
Text
Viisi tärkeää vinkkiä raportointiratkaisun kehittämiseen
Vastaavissa projekteissa Lähde rohkaisee lähtemään liikkeelle ja toteuttamaan fail fast -lähestymistä.
”Kannattaa valita sopivasti kompleksinen hanke, jolle on määritelty selkeät tavoitteet ja liiketoimintahyödyt. Meillä esimerkiksi asiakasraportoinnin osalta oli hyvin selkeää lähteä edistämään tätä hanketta, kun tekninen alusta oli tullut tiensä päähän.”
Lähteen vinkit raportointiratkaisun kehittämiseen ja rakentamiseen:
- Lähde rohkeasti liikkeelle fail fast -mentaliteetilla
- Etsi selkeä hanke, jossa tavoitteet ja liiketoimintahyödyt ovat kirkkaat
- Luota kumppaniisi ja käytä aikaa roolien selkeyttämiseen
- Projektitekeminen selkeytyy, kun teknologiakeskustelu käydään etukäteen
- Yleensä kaikki tarpeellinen löytyy olemassa olevasta portofoliosta: kumppaneiden sekä teknologian ja työkalujen osalta kannattaa käydä läpi olemassa olevia ratkaisuja ja toimittajia.
Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto ja maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen tarjoaja. Baswaren ratkaisut tehostavat yrityksien liiketoimintaa varmistamalla hankinnan ja taloushallinnon sekä osto- ja myyntireskontran kulujen täydellisen läpinäkyvyyden. Basware kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita, joilla on tärkeä rooli siirtymisessä vähähiiliseen talouteen, digitalisoimalla ja automatisoimalla paperiset hankinnasta maksuun -prosessit. Basware toimii yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on listattu Helsingin pörssissä (BAS1V: HE). Lue lisää: https://investors.basware.com/fi.