Skip to main content
Lehdistötiedote

Tiedolla johtaminen auttoi apteekkeja koronatilanteen hallinnassa

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on luonut apteekkiverkostolle paineita lääkejakelun varmistamiseksi kaikissa olosuhteissa. Apteekkien on mitoitettava tilaukset entistä tarkemmin oman asiakaskunnan tarpeisiin, myös kysynnän heilahdellessa voimakkaasti. Luotettava ja reaaliaikainen data on auttanut ennakoimaan muutoksia, pitämään varastotasot sopivina ja parantamaan huoltovarmuutta.

PharmaData ja Enfo toivat maaliskuussa juuri poikkeusolojen käynnistyttyä apteekkien saataville uuden PD3-tietovaraston ja -raportointijärjestelmän, joka on käytössä jo 200 apteekissa. Sen tarjoama tarkka ja reaaliaikainen data on auttanut apteekkeja johtamaan omaa talouttaan sekä selviämään korona-ajasta paremmin.

Apteekit saavat järjestelmästä heti ensisilmäyksellä käsityksen myyntitilanteestaan. Tietoon voidaan helposti mennä syvemmälle, ja jokaisen apteekin jokainen transaktio on haettavissa tietovarastosta. Järjestelmä mahdollistaa asiakas- ja tuotekohtaiset analyysit sekä esimerkiksi ostojen tarkastelun toimittajakohtaisesti. Tämä auttaa apteekkeja arkisissa haasteissa – esimerkiksi ennakoimaan hoivakotien kysyntää sekä tekemään realistisempia tarjouksia kuntien kilpailuttamista annosjakelutilauksista.

”Meillä PharmaDatalla on apteekkialan osaaminen ja Enfolla on hyvä kokemus ja osaaminen tällaisten tietovarastojen ja -raportoinnin kehittämisestä”, toteaa toimitusjohtaja Ilkka Toivola PharmaDatalta. ”Otimme myös apteekit mukaan projektiin jo alkuvaiheessa, jotta niiden tarpeet olisivat kirkkaasti esillä. Tuloksena syntyi hyvin käyttäjäystävällinen ratkaisu, jonka hyödyt on tunnistettu selvästi apteekeissa.”

Kangasalan Apteekki antoi jo suunnitteluvaiheessa PharmaDatalle näkemyksiä siitä, mitä apteekin toiminnalle oleellisia tunnuslukuja järjestelmällä tulisi pystyä seuraamaan. ”Järjestelmä on ollut lähes päivittäisessä käytössämme noin kuuden kuukauden ajan. Sen avulla pysymme hyvin ajan tasalla päiväkohtaisesta asiakasvirrasta ja myyntitiedoista. Epäsuorasti tämä vaikuttaa myös asiakastyytyväisyyteen: jos trendit antavat aihetta muutoksiin, voimme miettiä ratkaisuja. Lisäksi tuntikohtaiset trendit asiakasvirrasta auttavat työvuorojen ja miehityksen suunnittelussa”, kertoo apteekkari Mikko Unkila Kangasalan Apteekista.

Jaa