Skip to main content
IT-kilpailutus

Sipoon kunta kilpailutti Enfon IT-kumppanikseen

Sisältökappaleet

Text

Neljän vuoden sopimuksen arvo on noin 2,5 miljoonaa euroa ja koskee Sipoon kunnalle tarjottavia ICT-palveluita.

– Sipoon kunta hankkii Enfolta ICT-infrapalvelut, pilvikapasiteetin operoinnin ja kapasiteetin tarjoamisen, Microsoft-pilvipalveluiden hallinnan, ns. Managed services -palvelut sekä SIEM- ja SOC-palvelut, kertoo Enfon IT-palveluratkaisuista vastaava EVP Juha Kukka.

– Haimme kokonaistaloudellisesti parasta ratkaisua. Hankinnan kohde oli laaja ja kriteerit tiukat, Sipoon kunnan CDO Ethel Eriksson kertoo.

Kehittämiskyky painottui kilpailutuksessa

Sipoon kunta odottaa uuden kumppanin tuovan varmuutta ja turvallisuutta. Sopimus Enfon kanssa on laaja ja monenlaista erityisasiantuntemusta vaativa.

– Toivoimme pitkäaikaista kumppania ICT-palveluiden tuottajaksi ja kehittävää otetta IT-ympäristön kehittämiseen reagoivan häiriönhallinnan sijaan, Eriksson painottaa.

Sipoon kunta selvitti kilpailutuksessa kumppanin kykyä kehittämistyöhön käytännön tehtävien kautta. 

– IT-kumppanillamme on oltava vahva oma näkemys siitä, miten asioita pitää tehdä.

– Enfolla on osaamista kaikkiin palvelualueisiin, joita kilpailutuksella haimme, hän toteaa.

Tiukkoja tietoturvavaatimuksia

Kunnan IT-ympäristössä tietoturvavaatimukset ovat erittäin korkeat, sillä ICT -ympäristössä on erityissuojattavia tietoja.

– Meille on tärkeää estää tietoturvapoikkeamat ennakkoon turvallisen ympäristön ylläpidon kautta, ja Enfon porukka ymmärsi tämän heti. Riskien realisoituminen olisi katastrofaalista, kuten olemme esimerkiksi Helsingin tapauksessa nähneet, Eriksson kertoo.

– Kaikkea tietoa on käsiteltävä sillä tarkkuudella, jonka kaikista kriittisimmin suojattava data vaatii. Varmistimme tietoturvakäytänteet kilpailutuksessa, selvittämällä toimittajien sertifikaatit sekä sen, että tietoturvakäytänteet ja -mallit ovat vaatimustemme mukaisia, hän jatkaa.

Projektit maaliin yksi kerrallaan

Sipoo toivoi Enfolta nopeaa starttia, mutta ei voinut sitoa kerralla koko pienen digihallintonsa resursseja. Laajan kokonaisuuden kehittämistyötä onkin organisoitu projektimuotoon, jossa yhtä palvelua viedään eteenpäin kerrallaan.

– Työstämme kokonaisuutta eteenpäin pala palalta. Kaikkien projektien yhtäaikainen edistäminen veisi liikaa resursseja. Tämä vaatii käytännössä sitä, että Enfon asiantuntijat ovat yksittäisten projektien aikana käytettävissä niin sanottuina nopean toiminnan joukkoina, Kukka kertoo.

– Olemme saaneet asiantuntijan suoraan linjoille aina kun olemme tarvinneet, mikä on meille tärkeää, Eriksson summaa. 

Jaa