Skip to main content

Kuva

Enfo tietoliikennepalvelut
Blogi

Lähiverkon ulkoistus vakauttaa ja vapauttaa

Sisältökappaleet

Text

Hoidatteko lähiverkkopalvelunne itse? Lähiverkon hallinnan ulkoistaminen vapauttaa resursseja ja auttaa vakauttamaan ympäristöä. Kun asiantunteva kumppani huolehtii verkon valvonnasta, kehittämisestä ja ennakoivista toimenpiteistä, voit keskittyä olennaiseen – liiketoiminnan kasvuun ja kehittämiseen.

Ulkoistettu lähiverkon hallinta vapauttaa aikaa kehityskohteisiin  

Koostuuko yrityksenne lähiverkko monen eri laitevalmistajan verkkolaitteista ja useista eri sovellusversioista? Erityisesti hyvin epäyhtenäisten ympäristöjen hallinta voi olla haastavaa; laitteet voivat olla ylikuormittuneita, virhetilassa tai esimerkiksi alttiita tietoturvahaavoittuvuuksille erityisesti silloin, kun niiden elinkaari on loppumassa tai jopa jo päättynyt. Vanhat ja päivittämättömät laitteet ovat merkittävä tietoturvariski yritykselle, ja tilanne heikkenee entisestään, mikäli autentikointimenetelmät, laitehallinta ja verkon segmentoinnit eivät ole kunnossa. Huono näkyvyys lähiverkon tilaan voi johtaa myös siihen, ettei tietoliikenteen ja siten viime kädessä loppukäyttäjien tarpeisiin pystytä vastaamaan tarpeeksi tehokkaasti.  

Jos tämänkaltaiset haasteet kuulostavat tutuilta, on hyvä pohtia, voisiko lähiverkkopalveluiden ulkoistaminen ja niiden hallinta palveluna olla sopiva vaihtoehto. Etenemistä pohtiessa näkökulmia ovat verkkoon kohdistuvat odotukset ja tarpeet, verkkolaitteisiin liittyvät hankinnat, verkon hallinnan toteuttaminen ja resursointi sekä tietoturva ja kehitys. Ulkoistusratkaisussa kaikki nämä voidaan paketoida palvelukokonaisuudeksi. Samalla yritys saa oman tietohallintonsa rinnalle asiantuntevan kumppanin, joka ottaa hoitaakseen merkittävän osan verkkoon liittyvästä operatiivisesta vastuusta. Kun lähiverkkopalvelut on ulkoistettu, omassa toiminnassa voi keskittyä olennaisiin liiketoiminnan kehittämiskohteisiin.  

Enfo tarjoaa reaaliaikaista valvontaa ja reagointia kaikkiin verkon tapahtumiin, mikä takaa, että lähiverkkoympäristön hallinta on jatkuvasti ajan tasalla. “Kun asiakkaan lähiverkkoympäristö ulkoistetaan Enfolle, otamme kokonaisvastuun ympäristöstä. Tämä sisältää laitekannan auditoinnin ja elinkaaren seurannan päivityksineen. Lisäksi ympäristölle luodaan räätälöity valvontaratkaisu. Näin ympäristö saadaan kokonaisuudessaan Enfon valvonnan piiriin. Näillä toimenpiteillä varmistetaan, että lähiverkkoympäristö toimii asianmukaisesti, eikä asiakkaan tarvitse itse huolehtia lähiverkon ylläpidosta”, kertoo Aapo Sormunen, Manager, Network Services.

Kun lähiverkkopalvelut ulkoistetaan, on tärkeää, että yhteistyö toimii sujuvasti. Tämä edellyttää jatkuvaa vuoropuhelua ympäristön kehittämisestä ja mahdollisista parannusehdotuksista asiakkaan kanssa. Ympäristön kehittymistä edistävä yhteistyö kestää myös epäkohtien esiin tuomisen. Avoimuus ja asiakkaan pääsy ympäristöihin on tärkeää, jotta kumpikin osapuoli on samalla sivulla. 

>> Tutustu lisää Enfon tietoliikennepalveluihin 

Ennakoivaa lähiverkkojen valvontaa tarvittaessa 24/7

“Enfolla on käytössään nykyaikaiset valvontamenetelmät asiakkaiden kaikkien ulkoistettujen lähiverkkopalveluiden valvontaan. Käymme yhdessä asiakkaan kanssa läpi tarvittavat valvontamääritteet, jotta tunnistamme, mitkä ovat lähiverkon kriittisiä ja vähemmän kriittisiä laitteita. Jos esimerkiksi asiakaspalvelu on auki vain päivisin ja siihen liittyvään verkkopalveluun tulee häiriö yöllä, ei ole tarvetta kiireisimmille hälytysluokille. Jonkin muun kohteen taas on ensiarvoisen tärkeää olla jatkuvan hälytysvalmiuden piirissä. Tämä tuo sekä hallittavuutta, mutta on myös kustannusajattelua asiakkaan puolesta”, Sormunen selittää.

Enfon valvomo valvoo verkkolaitteita valvontaohjelmistojen avulla ja häiriötilanteista nousee hälytyksiä. Asiakas voi aina myös itse tarvittaessa ilmoittaa häiriötilanteesta Enfon Service Deskiin tai valvomoon. Jos ympäristössä ilmenee häiriötilanne, Enfo käynnistää määrämuotoisen häiriönhallintaprosessin, jonka avulla ongelma pyritään nopeasti paikallistamaan ja ratkaisemaan. Valvontajärjestelmät tuottavat koko ajan arvokasta dataa asiakkaan ympäristöstä ja Enfo hyödyntää oppivaa trendidataa ennakoivassa valvonnassaan. Sen lisäksi, että Enfo pystyy tiedon avulla reagoimaan nopeasti tarvittaviin kohteisiin, Enfo voi tietojen perusteella tuottaa asiakkaalle myös kehitysehdotuksia. Myös tekoäly tukee tulevaisuudessa häiriönhallintaa entistä enemmän.

“Tietoturva on koko ajan nouseva trendi. Maailmantilanteen vuoksi yritykset ovat tietoturvansa tilanteesta tietoisia ja panostavat siihen. Myös yleisiä vaatimuksia on entistä enemmän. Esimerkiksi NIS 2 -säädöksen myötä yrityksiltä edellytetään tietynlaista kyberturvakyvykkyyttä. Trendeistä puhuttaessa ei sovi unohtaa myöskään tekoälyä, joka tekee jo nyt ennakoivaa hallintaa ja korjaustoimenpiteitä,” Sormunen summaa.

Lähiverkkopalveluiden pilvipohjainen tulevaisuus

Enfolla on hyvät valmiudet myös lähiverkkopalveluiden lähitulevaisuuden kehityssuuntiin. Sormunen ennakoi, että tulevaisuudessa lähiverkkopalveluiden hallinta siirtyy suurimmaksi osaksi pilvipohjaiseksi.  

“Enfo on ottanut pilvihallittavia teknologoita käyttöönsä aina, kun niitä on tuotu markkinoille. Pyrimme löytämään myös uusia, tuoreita ratkaisuja, jotta löydämme parhaat käytänteet tuottaa palveluita asiakkaillemme. Keskustelemme jatkuvasti eri toimittajien kanssa ja mallinnamme palveluita kehittyäksemme. Koulutamme asiantuntijoitamme jatkuvasti, jotta käytössämme on varmasti paras mahdollinen tietotaito ja moderneimmat ratkaisut. Näin asiakkaan ei tarvitse pohtia, onko ratkaisu, ohjelmisto tai laite turvallinen tai soveltuvin. Kokonaisuus on meillä hoidossa.”

Pohditko lähiverkkopalveluiden ulkoistamista? Tutustu palveluumme tarkemmin ja ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Jaa