Kuva
Voimatelin kriittinen IT-infra on varmoissa käsissä Enfolla
Sisältökappaleet
Text
Voimatel Oy on erikoistunut sähkö- ja tietoverkkojen elinkaaripalveluihin ja ratkaisuihin. Asiakkaidensa kriittisistä järjestelmistä huolehtiessaan yhtiö tarvitsee IT-infraa, joka toimii luotettavasti 24/7. Tämän varmistaminen on uskottu Enfon käsiin.
Voimatel perustettiin 20 vuotta sitten, ja melkein yhtä pitkään Enfo on kulkenut yhtiön rinnalla IT-kumppanina. ”Enfo on suurin IT-toimittajamme emmekä tulisi toimeen ilman heidän kaltaista toimijaa. Osa-alue, jota Enfo hoitaa, on äärimmäisen kriittinen. Asiakkaamme ovat huoltovarmuuskriittisiä teleoperaattoreita ja sähköverkkoyhtiöitä, ja olemme heidän prosessiensa jatke. Enfo huolehtii meidän infrasta, mikä tekee myös heidän roolinsa käytännössä kriittiseksi”, kuvailee Voimatelin IT-päällikkö Petri Tanskanen.
Voimatelilla on käytössään laaja valikoima Enfon palveluita. ”Iso osa Voimatelin liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamisesta hoituu Enfon toimesta. Enfo vastaa palvelinkapasiteetistamme, ja järjestelmämme pyörivät Enfon konesalissa ja heidän hallinnoimassaan pilvipalvelussa. Enfo hoitaa kaikki niihin liittyvät varmistukset ja operoinnin sekä huolehtii tietoturvasta. Enfo vastaa työasemiemme hallinnoinnista niiden koko elinkaaren ajan sekä tekee tarvittavat tietoturvapäivitykset ja lisäasennukset. Etäkäyttö- ja VPN-kuviot hoituvat suurelta osin Enfon toimesta ja tukemana”, Tanskanen listaa.
Text
Loppukäyttäjätuki nojaa voimakkaasti Enfoon
Voimatelillä työskentelee noin 900 henkilöä, joita Enfon Service Desk palvelee sähköpostitse, puhelimitse ja chatissa päivittäin kello 7–18. Enfo hoitaa tarvittaessa myös yhteydenotot järjestelmätoimittajiin: loppukäyttäjille Service Desk näyttäytyy yhden luukun palveluna.
”Tukiverkosto ja tapa hoitaa sitä on itsessään kriittinen osa toimintaamme: emme voisi pyörittää vastaavaa tukimallia omalla organisaatiolla. Palvelu toimii eikä vie omaa aikaamme. Myös asentajat ja loppukäyttäjät kentällä ovat tyytyväisiä palveluun. Voimatelin henkilöstölle toteutettiin huhtikuussa 2022 loppukäyttäjäkokemuskysely, jossa Enfo sai käyttäjiltä kokonaisarvosanaksi 4,4 asteikolla yhdestä viiteen. Käyttäjät kokevat, että asiakaspalvelu on ystävällistä ja hyvää, asian saa helposti hoidetuksi ja palvelu on ammattitaitoista ja osaavaa”, sanoo Voimatelin IT:stä vastaava Arto Nyyssönen.
Voimatelin työ on kausiluonteista ja ajoittain hektistä, joten tuelle on tarvetta. ”Esimerkiksi viime vuonna Voimatel teki Elenian kanssa suuren kaupan, jonka seurauksena Elenian asiakkaille vaihdetaan 400 000 uuden sukupolven älykästä sähkömittaria. Tällaista prosessia ei voi tehdä ilman, että taustalla on toimivat ratkaisut työn ohjaamiseen ja raportointiin. Voimatel on uusinut työnohjausjärjestelmänsä kaikkine prosesseineen ja tuonut sen käytettäväksi mobiililaitteilla. Me varmistamme, että välineet ovat kunnossa ja autamme perusinfran ylläpidossa”, sanoo Enfon asiakkuuspäällikkö Sirkka Kakko.
Text
Repertuaari laajenee – mukaan RPA ja tietoturva
Viime vuosina Voimatel on kasvanut vauhdilla. Enfo on tukenut kasvua, ja samalla yhteistyö on laajentunut ja syventynyt. Enfo on Voimatelin ensisijainen pilvikumppani, ja tarjoaa pilvialustan esimerkiksi raportointiin ja PowerBI-ratkaisulle. Myös Microsoftin Azure- ja M365-pilvipalvelut ovat laajasti käytössä Enfon avustamana.
”Yhteistyömme on kehittynyt ja sen repertuaari on kasvanut. Yhtenä isona osa-alueena on tietoturva, minkä kehityksessä pitää pysyä mukana. Viime vuonna aloitimme myös yhteistyön ohjelmistorobotiikan eli RPA:n osalta. Oma IT-organisaatiomme on ohut ja keskittyy asioiden johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen, kun taas Enfo toimii kokonaisvaltaisesti käytännön toteutuksessa infra-, tietoliikenne- ja tietoturvapuolella. Enfolta saamme tarvittaessa myös lisäresursseja uuteen kehitykseen”, Nyyssönen toteaa.
Enfo on saanut yhä enemmän vastuuta myös yhteistyöstä Voimatelin muiden teknologiatoimittajien kanssa. Tämä helpottaa prosessien läpivientiä. ”Olemme mukana luupissa, mutta toimittajat vievät asioita eteenpäin keskenään. Kehitämme taustalle erilaisia hallintamalleja tämän tukemiseksi”, Nyyssönen sanoo.
Jatkuvaa kehitystä maailman muuttuessa
ICT-infrastruktuuri tai tietoturva eivät ole ikinä valmiita: maailma ympärillä muuttuu, ja samalla omatkin tarpeet muuttuvat. Voimatelin jatkuvassa parantamisessa Enfolla on iso rooli.
”Isommat kehityshankkeet toteutamme projektimuotoisesti, pienemmät ketterästi pienkehitysmoodissa. Tällä hetkellä kehitämme esimerkiksi mobiililaitehallintaa. Tietoturvan puolella menossa on tietoturvatason nosto Microsoftin tietoturvatuotteiden sekä Enfon tuotteistettujen tietoturvapalveluiden avulla. Voimatelin kasvu vaatii toimintoihin ja yritysjärjestelyihin liittyviä integrointia ja infrajärjestelyjä, joissa Enfolla on tärkeä rooli”, Tanskanen valottaa.
”Enfon ydintiimin osaaminen on Voimatelin asioissa hyvällä tasolla. Kun meille tulee tarve hankkia uusia työkaluja tai palveluita, tekeminen on ketterää. Reagointiajat ovat nopeat eikä byrokratiaan hukkaudu aikaa”, Nyyssönen lisää.
Enfo toimii arvojensa mukaisesti
Kriittisen infrastruktuurin tarjoaminen tietyllä palvelutasolla edellyttää korkeatasoista osaamista.
”Tähän Enfo on pystynyt vastaamaan. Yksi yhteistyön hyvistä puolista on avainhenkilöiden pysyvyys: Voimatelille nimetty palvelupäällikkö Kalle Sirén ja osa asiantuntijoista ovat olleet mukana hyvin pitkään. Lisäksi Enfo on meille sopivan kokoinen toimija: ei liian suuri, mutta ei liian pienikään, etteivät pelimerkit lopu kesken vaikeammassa paikassa”, Tanskanen kiittelee.
Enfon arvot – yhteistyö, luottamus, asiantuntijuus ja jatkuva kehitys – näkyvät Voimatelin mukaan hyvin yhteistyössä. Enfo toimii arvojensa mukaisesti.
”Jokainen Enfon arvoista on meille tärkeä. Yhteistyössä luottamus syntyy sitä kautta, että asiantuntijuus on kohdallaan. Tiedämme, että Enfo toimittaa sen, minkä lupaa ja huolehtii siitä, että käytössämme on nykyaikaiset ratkaisut. Myös jatkuva kehitys on meille tärkeää: haluamme olla edelläkävijöitä ja tämä edellyttää, että IT:kin on jatkuvasti askeleen edellä. Esimerkiksi tietoturvan osalta Enfo on kyennyt jo etukäteen nostamaan esiin asioita niin, että ne eivät tule meille yllätyksinä”, Nyyssönen sanoo.
Voimatel on sähkö- ja tietoverkkojen sekä niitä tukevien järjestelmien, elinkaaripalvelujen ja ratkaisujen tuottaja. Varmistamme asiakkaidemme kriittisten järjestelmien ja verkkojen palvelukyvyn. Rakennamme vastuullisempaa, hiilineutraalia yhteiskuntaa suunnittelemalla, toteuttamalla ja optimoimalla ilmastoa rasittamattomia energiaratkaisuja. Alan suurimpiin kuuluvana toimijana asiakkainamme ovat mm. eurooppalaiset teleoperaattorit, Suomen merkittävimmät siirto- ja jakeluverkkoyhtiöt, globaalit laitevalmistajat sekä monet yritykset, kaupungit ja kunnat. Voimatelin noin 1000 palveluammattilaisen organisaatio palvelee asiakkaita Suomesta ja Virosta käsin. Voimatelin omistaa suomalainen Osuuskunta KPY. www.voimatel.fi