Skip to main content

Kuva

Abstract AI themed image
Blogi

Enfo mahdollistaa tekoälyn tietoturvallisen käyttöönoton asiakkailleen

Sisältökappaleet

Text

Tekoälyllä on keskeinen rooli sekä Enfon omassa toiminnassa että asiakkaillemme tarjottavissa palveluissa. Tekoälyn käyttöönoton tulee olla paitsi tehokasta myös turvallista, ja sen täytyy täyttää tarvittavat tietoturvavaatimukset,

Kuinka Enfo hyödyntää tekoälyä omassa toiminnassaan?

Enfolla tekoäly sekä automaatio ovat nousseet keskeisiksi strategisiksi elementeiksi, jotka tukevat muiden strategisten tavoitteidemme toteutumista operatiivisen tehokkuuden parantamisen ja asiakastarjooman kehittämisen äärellä. 

Hyödynnämme laajasti teknologisen pääyhteistyökumppanimme Microsoftin Copilotia toiminnan tehostamisessa. Sisäisen tekoälyn käyttöönoton tueksi olemme perustaneet Copilot Center of Excellence -ryhmän, joka keskittyy tekoälyn integroimiseen ja hyödyntämiseen huomioiden samalla turvallisuuden, lainsäädännön, hallintamallien sekä työhyvinvoinnin ja käyttäjätyytyväisyyden näkökulmat. Tekoälyn ja automaation merkityksen kasvaessa olemme lisäksi muodostaneet Center of Excellence -kokonaisuuden sisälle oman AI and Automation Center of Excellence -ryhmän, jonka tehtävänä on kehittää operatiivista tehokkuutta tukevia tekoäly- ja automaatioratkaisuja sekä seurata tekoälyteknologioiden kehittymistä. Tämä auttaa Enfoa pysymään jatkossakin tekoälyn muutosten mukana ja relevanttina asiantuntijana alallaan.

Enfolla tekoäly on strategisen tason valinta, joka halutaan näkyvästi ja tuntuvasti osaksi arjen työtehtäviä. Erilaiset käyttäjäryhmät hyödyntävät tekoälyä eri tavoin esimerkiksi ideoinnin tukena, myynnin apuna, tiedon jäsentelijänä ja kokoajana, Service Deskin työn ja kontaktien käsittelyn tehostamisessa sekä teknisissä tehtävissä, kuten koodauksessa. Tekoäly tuo hyötyjä myös yksinkertaisissa tehtävissä, kuten kokousmuistioiden kirjoittamisessa. Palvelutuotannon tehostamista tehdään monesta näkökulmasta. Vaikka tekoäly tukee ja helpottaa monia tehtäviä, se ei korvaa ihmisen ajattelua ja päätöksentekoa. Copilot Center of Excellence pitää osaltaan huolta siitä, että tekoäly nähdään ja huomioidaan Enfolla monipuolisena työtehtävien tehostamisen työkaluna.

Enfo varmistaa asiakkailleen tekoälyn tehokkaan ja turvallisen käyttöönoton

Enfo tulee mielellään avuksi asiakkaidensa tekoälyn tehokkaassa ja turvallisessa käyttöönotossa. Palvelutarjoomamme kehittämisessä kiinnitämme huomiota siihen, mitä tekoäly merkitsee megatrendinä ja millaisia mahdollisuuksia se avaa liiketoiminnassa. Seuraamme alan kehitystä varmistaaksemme, että palvelumme pysyvät ajan tasalla ja tarjoavat asiakkaillemme parasta mahdollista tukea.

On ennustettu, että jo nyt jopa kolmasosa yrityksistä hyödyntää tekoälyä käyttäessään oman yrityksensä ja toimialansa tietomassaa. Tähän tarvitaan tueksi kumppani, joka huolehtii sekä tietojen että tekoälyn turvallisesta käytöstä ja lisäksi riittävästä laskentakapasiteetista tekoälyn kouluttamiseen ja käyttämiseen. Enfo ottaa oman palveluportfolionsa kehittämisessä huomioon kaikki nämä näkökulmat: tekoälyn tehokas jalkauttaminen, tekoälyn turvallinen käyttö, tietoturva ja tietosuoja sekä tarvittava laskentatehokkuus. 

Lue lisää Enfolla tehtävästä palvelukehityksestä

Copilot Center of Excellence todettiin Enfon sisäisessä käytössä hyvin toimivaksi konseptiksi, joten vastaavaa tekoälyn käyttöönottoon suunnattua palvelua on alettu tuottaa myös asiakkaille. Enfon asiantuntijoista ja asiakkaan edustajista koostettava Center of Excellence tarjoaa asiakkaalle tekoälyn käyttöönoton koordinoinnin, teknisen näkökulman eli Copilotin ja sen tietoturvan hallinnan sekä toiminnallisen osuuden, joka ottaa tiiviisti kantaa siihen, kuinka asiakas hyödyntää tekoälyä liiketoiminnassaan. Asiakkaan työntekijät voivat esittää tekoälyyn liittyvät kysymyksensä ja huomionsa suoraan palvelun ydintiimille. Näin varmistetaan muutosjohtaminen ja käytön tuki juuri asiakkaan liiketoiminta- ja organisaatiokontekstissa. Arjen tukena toimivaa Service Desk -palvelua ei kuormiteta projektin käyttöönoton aikana ja alkuvaiheen kokemuksia voidaan seurata keskitetysti.

Kuinka hallita tekoälyyn liittyviä tietoturvakysymyksiä?

Tekoälyn tietoturva herättää keskustelua niin Enfolla kuin asiakkaillammekin. Rikolliset uhkat ovat läsnä, ja geopoliittinen tilanne on herkkä ja muuttuva, mikä tekee luotettavien kumppaneiden valinnasta entistä tärkeämpää. Valitettavasti myös kyberhyökkäykset kehittyvät tekoälyn mukana. Esimerkiksi kalasteluhyökkäyksiä voi tulevaisuudessa olla entistäkin vaikeampi havaita, jolloin yksilöiltä vaaditaan entistäkin suurempaa valppautta. 

Tekoälyratkaisujen tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä sopivan ja osaavan kumppanin valinta on keskeistä riskien hallinnan kannalta. Enfon rooli kotimaisena toimijana tuo asiakkaillemme jo itsessään varmuutta ja Enfolle on tärkeää valita yhteistyökumppaneita, jotka panostavat tietoturvaan. Enfo tuottaa kumppanina Microsoftiin ja heidän laajaan tietoturvaratkaisujen valikoimaansa. Enfo ratkoo ja tuottaa asiakkaiden tietoturvaa hyödyntämällä MS-teknologioita, joita myös kehitetään jatkuvasti. Keskitetyt teknologiavalinnat ovat hyödyksi myös tarjoamalla keskitettyjä mahdollisuuksia tiedon säilyttämiseen sekä valvonta- ja seurantatoimintoihin. 

Tietosuoja on toinen keskeinen seikka tekoälyn käytössä. Yksi suurimmista riskeistä tekoälyn hyödyntämisessä on huonosti hallittu data. Jotta tekoälyä voidaan käyttää luotettavasti, on tärkeää, että tiedot luokitellaan ja hallitaan asianmukaisesti. Enfo toteuttaa asiakkailleen tietoturvakartoituksia, joilla arvioidaan asiakkaiden valmiudet tekoälyn turvalliseen käyttöönottoon. Lisäksi Enfon palveluvalikoimaan kuuluu Traficomin Kybermittari-kartoitus, joka sivuaa myös tekoälyn käyttöä, mutta ei tarkastele sitä niin laajalti kuin erillinen tekoälyn käyttämiseen kohdennettu kartoitus. Kartoitukset voidaan nivoa osaksi Enfon Copilot Center of Excellence -palvelua, joka varmistaa, että tekoälyn käyttö noudattaa eettisiä ohjeistuksia ja lainsäädäntöä. Palvelu luo tarvittavat hallintamallit, jotta tekoälyratkaisujen riskit voidaan tunnistaa ja ratkaista ennen kuin ne aiheuttavat ongelmia.

Tekoälyä kohti suuntavia kiinnostaa myös käyttöönoton kulurakenne. Ilman riittävää riskien ja datan hallintaa tekoälyratkaisut voivat käydä kalliiksi, eikä niiden tuoma hyöty vastaa investointeja. Tekoälyteknologiat kehittyvät nopeasti, ja yritysten on hyvä varautua pitkäjänteiseen ja toistuvaan uusiutumiseen tekoälyn käyttöön ja investointeihin liittyen. 

Tekoäly tuo mukanaan merkittäviä mahdollisuuksia, mutta sen hyödyntäminen vaatii riittävää asiantuntemusta ja luotettavaa kumppania. Ota yhteyttä, niin keskustellaan siitä, miten Enfo voisi tukea tekoälyn turvallisessa käyttöönotossa ja sen hyötyjen maksimoinnissa!

Jaa